קשה להתחמק מזה, מחוללי דימויים מבוססי AI השתלטו לאחרונה על הרשת, מעלים שאלות בנוגע לתפקיד המעצב והעתיד של כולנו
האינטליגנציה המלאכותית: לאן העולם הולך?
אין מי שלא שמע לאחרונה על פלטפורמת Midjourney, אבל מה אתם באמת יודעים עליה? קצת ספקנים הגענו לאלירז דקלו, אחד האמנים המסקרנים שפועלים בתחום. הדימויים, הדמויות והרפרנסים שלו מוצגים בצורה מעט שבורה, מעורבבת ומעט אפלה ומושכים את עינינו. גילינו מעצב עם מעל 15 שנות ניסיון, רזומה מרשים למדי, שהסביר לנו על הפלטפורמה והתופעה החדשה שהסתערה ביום אחד על חיינו.
אלירז דקלו, כיום מנהל קריאטיב של צוות הmotion בסטודיו WIX, התחיל את דרכו בלימודי עיצוב גרפי בHIT ועבר דרך מקצועית של יותר מ-15 שנה שעברה בטלוויזיה, בסטודיו עצמאי, בהייטק ובגיימינג. "מה שעניין אותי בדיעבד היה איך אני משלב את שני הדברים שאני אוהב שהם פיתוחים טכנולוגים עם היצירה שאני מייצר", הוא מספר לנו.
הטכנולוגיה בה דקלו מתנסה יחד עם לא מעט מסצנת האמנות והיצירה העולמית היא מחוללי הדימויים, פלטפורמות בינה מלאכותית ההופכות טקסט לתמונה כמו Midjourney", 'DALL-E' ו-'Stable Diffusion'. "כל אחד יכול להשתמש בזה", דקלו מסביר. "מבחינה טכנולוגית זו כמו הודעה ב -whatsapp, האינפוטים מאוד מהירים כי זה יכול לעבוד גם בטלפון, והעבודה איתו הופכת אותי מאחד שצורך לאחד שמייצר".
אז איך זה בעצם עובד? לאחר ההרשמה, המשתמש נדרש להזין טקסט ולאחר כמה שניות מקבל אופציות ריבועיות המבטאות חלק ממה שתיאר, ביניהן הוא צריך לבחור כדי להגיע לבסוף לתוצאה הכי מדויקת.
"בהתחלה כתבתי רעיון גנרי: "סנופ דוג וסנופי", צוחק דקלו. "שום משפט או ניסוח חכם, עמוק או מיוחד. זה כל כך הגניב אותי, כי זה לקח את 'סנופ דוג' ו'סנופי' וכל הזמן ניסה לערבב אותם ביחד או לקחת מהם מוטיבים כי סגנון הציור של 'סנופי'. כל מה שאני עושה הוא לחפש את החיבור של העולמות שלא קשורים בהכרח כמו לדוגמה' פרדי קרוגר' ו'איפה וולדו?'. אני מכניס לפעמים מוטיבים, בסגנון של אמן כזה או אחר ויש דימויים שמכילים בתוכם עיצוב ותוכן. אני מחפש משחקי מילים ואזורים לא נוחים, שאם הייתי מתקיל את עצמי, כנראה שהייתי שובר על זה את הראש ויש משהו מאוד מפרה בתוצאות שאני מקבל."
המשפט הוא רעיון
"גם לי בתור ארט דירקטור, יש מרחק בין מה שאני מדמיין בראש לבין התוצאה הסופית ו-'Midjourney' יכול לעזור למלא את החלל בין הדמיון והמציאות. היום נהוג לחפש רפרנסים, יש לי רעיון מסוים ובתמונה אחת אני יכול למצוא חלק אחד ממנו ובתמונה אחרת את הפלטת צבעים ובתמונה שלישית את הסגנון. בפלטפורמה הזו אני מקבל תוצאה מהירה ומתומצתת".
מה לגבי הביקורות? שזה לוקח את העבודה מהמעצבים?
"אני שואל את עצמי, 'האם זה יכול להחליף את העובד שלי?' כי התהליך של להעביר בריף למעצב הוא אותו תהליך שאני עובר עם הפלטפורמה. בסוף זה עניין של זמן וכסף. אני לא יכול לסנג'ר בן אדם כמו שאני מסנג'ר את המכונה, היא גם מייצרת לי תוצאה בצורה מיידית ומהירה. אני יכול לוותר על החיפוש הסתמי באינטרנט אחר רפרנס ולקחת עבודה הרבה יותר קונקרטית שיצרתי ב-'Midjourney' וללכת איתה למעצב כדי להסביר לו מה אני רוצה. אני יכול לשחרר את הצוות שלי ממשימות קטנות למשימות גדולות".
"אבל בסוף מה זה מעצב? מישהו שיודע לבחור ויודע לסדר את הדברים שהוא בחר בתמונה. הוויכוח על מקומות עבודה למעצבים זו שטות. לדוגמה יש היום תוכנת תלת, אז היא לוקחת את העבודה לאנשים שעושים תלת בקוד? העולם מתפתח וזה בסדר. הפיתוחים האלה מנגישים עיצוב יפה לאנשים שמעולם לא היה להם כסף לפנות למעצב. יש כוח לקראפט ולצידו יש כלי כיפי ומתקדם שבאמצעותו מעצב יכול להתחיל מנקודת מוצא גבוהה ולחסוך זמן".
חוץ מאמנים עצמאיים, יש לא מעט גופים מסחריים וציבוריים שמתחילים להשתמש בפלטפורמות הללו ולאחרונה אמן מקולורדו אף זכה בתחרות אמנות דיגיטלית וערר ביקורת רבה. "כשהייתי סטודנט שנה א' סמסטר א'", מספר לנו דקלו, למדתי אצל מרצה נחשב שנתן לנו לשיעורי בית תרגיל שכל הנחיותיו היו: "אדום". הלכתי הביתה וחשבתי מה אני אביא לו? שבוע שלם עבדתי על התרגיל בטירוף, יצרתי פסל אדום ומוזר וקיבלתי ביקורת בהתאם. מישהו אחר מהכיתה פשוט הגיע עם ארגז מלא עגבניות וקיבל מהמרצה ומכל הכיתה מחיאות כפיים ותשואות, אז מה ההבדל? יש תחרות, בהנחיות כתוב להביא דימוי, אז מה זה משנה איך יצרת אותו? זה הדבר שמאפיין מעצב מ-לא מעצב".
מה צופן העתיד לדעתך?
"ראיתי שלגוגל יש מערכת AI חדשה שיכולה ליצור סצנה תלת מימדית, זה ילך ויתפתח ואלה טכנולוגיות שקיימות כבר המון זמן בתוכנות גרפיות בכל מקרה. התוכנות שאנחנו מתנסים בהם היום חידשו כי פתאום ממילה נוצר יש מאין שעומד בזכות עצמו. גם לתוכנות האלה יש את הבעיות שלהן, רק בהתנסות האחרונה שלי התוצאה הפתיעה אותי כי היא פתאום נראתה כמו הדבר האמיתי. העליתי לרשת את העבודה האחרונה, שנראית כמו צילום של 'המנדלוריאן', דמות אייקונית מסדרת סרטי 'מלחמת הכוכבים', והיא באמת שונה מכל שאר ההתנסויות האחרות שלי, זה נראה צילום מתוך הסדרה ולא רואים את הכלי, פתאום התוצאה לא נראית שבורה ובא לי לחקור את המקומות הריאליסטיים".
"יש לי אג'נדה. לא צריך לחשוש מהAI להפך, בואו נחבק את הקדמה. אני עובד כל כך הרבה שנים ומעולם לא פרסמתי כלום ברשתות החברתיות, דווקא שיתוף פעולה שלי עם מכונה שיצרה מתוך הדמיון שלי עבודה מיידית, אני רוצה להעלות לרשת המיידית. זה לא מחליף אף אחד, יש לזה מקום יחד איתנו ואנשים עוד ישתפרו בזה. בעיני זה מפתח את הראש, ודוגמה טובה לזה היא שכל ערב אני והבן שלי ממציאים מהראש יחד סיפורים לפני השינה שמערבבים המון דימויים ממה שסיפור אחר או סרט או מה שעברנו במהלך היום והתחלתי להשתעשע עם הסיפורים האלו ב 'Midjourney', זה כמו לשרבט".
"תחשבו על איזה עיסוק מגניב, במקום לשבת ולגלול ברשתות החברתיות ולצרוך בצורה פסיבית, למה לא לשבת ולייצר? אתה מתחיל לראות דימויים, מייצר תקשורת יותר טובה ומפתח את החיבור בין הצד המילולי לצד הוויזואלי".
רוצים להתעדכן בכל פעם שעולה כתבה? עקבו אחרינו באינסטגרם.