למרות שההתרגשות עדיין בשיאה, ההתמודדות האמיתית תתחיל עכשיו. עוד כשמונים בוגרי עיצוב אופנה יצטרכו למצוא את דרכם בתעשייה המקומית וזה בטח לא יהיה קל
סוף עונת התצוגות: דרך חדשה לבוגרי האפנה בבצלאל ושנקר
שני אירועי אופנה נוספים של המחלקות לאופנה התרחשו לקראת סוף השבוע שעבר וחתמו את תצוגות הבוגרים לשנה זו. הראשון, אירוע סוף השנה של המחלקה לצורפות ואופנה בצלאל, שהתקיים במוזיאון ישראל בירושלים. והשני, תצוגת הגמר המסורתית של המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר שנערך בהאנגר 11 בתל אביב.
למרות הפערים ברמת התצוגות והקולקציות, נראה שהסטודנטים ממשיכים, גם השנה, לעסוק בנושאים בוערים המעסיקים את הצעירים של ימינו באותה מידה בין אם הם נמצאים בירושלים או בתל אביב. בין הנושאים שנראו בתצוגות האופנה, נמנו שאלות על תרבות, חברה, עבר ועתיד, אירועים היסטוריים, טכנולוגיה, מרכז מול פריפריה, עדות, מוצא, מגדר, זהות, היבטים פסיכולוגיים והתבוננות פנימית, חוויות אישיות, קודש וחול, אישים מוכרים ועוד.
מסורת וטכנולוגיה
במחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל סיימו השנה את לימודיהם קרוב לארבעים סטודנטים. "בעידן שבו אנו חיים, יש חשיבות רבה בחניכה של סטודנטים רב-תחומיים שישכילו לעסוק במגוון של תחומי ידע מתוך פרספקטיבה רחבה וכוללת. חשוב גם לחנכם לבחור להביע עמדה חברתית, תרבותית וביקורתית בפרויקטים שהם יוצרים" אמרה ראש המחלקה, שלי סתת קומבור, בעת האירוע במוזיאון "במהלך הלימודים, הסטודנטים שלנו נחשפים למלאכות מסורתיות לצד טכנולוגיות חדשניות וכל זה לצד מחקר ולימוד מעמיקים של תהליכי עבודה שבמסגרתם הם מגבשים את כתב היד הייחודי לכל אחד מהם".
הקולקציות שקברניטי המחלקה מחשיבים כבולטות יותר בקרב בוגרי המחלקה הן אלו של ים סופר, גנית גולדשטיין, יעל טורטן וישנה קסנש. קולקציית 'קורע' Korea של ים סופר נובעת מתכנית חילופי סטודנטים במסגרתה טסה סופר לדרום קוריאה ויצאה לחקור את המטרופולין אדיר הממדים סיאול .בסיוריה, הייתה עדה לקונטרסט בין גלובליזציה למסורת ובין הדור הצעיר והדור הבוגר ופגשה בחברה פיזית ותרבותית שבהשראתה יצרה הכלאה הומוריסטית של חוויית זרות.
ישנה קסנש, בקולקציה 'בשר אחד', הביאה לידי ביטוי את עצם היותה אתיופית, מבקשת מקלט, המתגוררת מזה כעשר שנים בישראל. הקולקציה עוסקת בשאלות כמו הגדרת זהות, צבע העור, זרות, תלישות, גבולות בין ארצות, תרבויות, שפות, מינים וקשר בין גוף לבגד.
יעל טורטן, שהציגה מיצג במקום תצוגת מסלול, יצרה את 'פישלייף', קולקציה המתארת אקווריום של דגי נוי יפים ומרהיבים צבעונית, צורנית ומרקמית. הקולקציה מדברת על הנעם והקלילות של הדגים לעומת הטריטוריה המוגבלת בה הם נעים. הפרויקט חושף התמודדויות שונות בחיי טורטן ואת הרצון לצאת מהאקווריום.
הקשר בין קִדמה למסורת נבחן בקולקציה של גנית גולדשטיין 'בין השכבות' באמצעות שילוב בין שני עולמות יצירה: אריגה מסורתית ועיצוב והדפסה בתלת-ממד. גולדשטיין, שגם היא הציגה מיצג, בחרה ליצור קולקציה של מערכות לבוש ונעליים השואבות השראה מתקופה שהותה בטוקיו שביפן.
מדברות בעד עצמן
מספר דומה של בוגרים סיים את לימודיו במחלקה לעיצוב אופנה בשנקר. ראש המחלקה, לאה פרץ, נשאה דברי תודה קצרים ונתנה לקולקציות לדבר בעד עצמן. הפרס המסורתי על שמה של האופנאית המיתולוגית פיני לייטסדורף, המוענק מדי שנה על ידי דושי לייטסדורף לסטודנט שעבודתו ממשיכה ומתכתבת עם האני מאמין של פיני לייטסדורף, לא הוענק כמדי שנה מסיבות טכניות אך עבודות הגמר של הסטודנטים ייבחנו על ידי וועדת הפרס והוא יוענק בהמשך בטקס נפרד לסטודנט שייבחר.
הקולקציות שלדברי נציגי שנקר קבלו את מרב מחמאות המבקרים, שהשנה כללו גם מבקרים מבתי אופנה בחו"ל, היו אלה של שחר גלעדי, בנימין יענקלביץ', עגור מן ומאיה הכהן. קולקציית הג'ינס הלבישה 'כבדו אותם' של שחר גלעדי שילבה רגישות סביבתית וחברתית כשעוצבה בדיאלוג מחודש עם צעירים מהעדה האתיופית אותם הכירה בהיותה בשנת שירות אז נפעמה לראותם מאמצים זהויות באופן שרירותי, יוצרים זהות חדשה ולא מתנצלת ושוברים תבניות מוכרות.
'פרק 54: אוליבר פוגש את פו' היא קולקציה בו עוסק בנימין יענקלביץ' בילדות דרך שני ספרי ילדים: אוליבר טוויסט מאת צ'ארלס דיקנס ופו הדב מאת א.א מילן. תוך כדי כך, שואל את עצמו יענקלביץ' מה היה קורה אם דיקנס היה כותב את פו הדב ואילו מילן היה כותב את אוליבר טוויסט, כל אחד בדרכו וסגנונו שלו ובגישה שלו למושגים ילד וילדות.
הקולקציה 'מי מכיר מי יודע' מדברת על מכבסת הקיבוץ בו גדל עגור מן אליה הגיעו בגדי העבודה של הכוורן, החקלאי והרפתן שהיוו השראה לבגדי גברים סמי מחויטים וצבעוניים, העושים שימוש בהומור הצוחק על המאצ'ואיזם הקיבוצניקי.
מאיה הכהן משלבת בין הלבוש החלוצי והבורגני בישראל של ראשית שנות העשרים בקולקציית הנשים המחויטת, האלגנטית והנון שלנטית 'חלוצות תל אביב'. הכהן יצרה טכניקת רקמה חדשנית העושה שימוש בציורים בעט תלת ממד הנרקמים לבגד כשכל המראה כולו מקבל מראה הכולל עם כובעי טמבל מחויטים וסנדלים תנכיות אלגנטיות.