סשה לקיק ממש נחמד. הוא מסוג המעצבים שמספיק בטוחים בעצמם כך שההצלחה לא עלתה להם לראש והוא מקיים קשר בלתי אמצעי ובגובה העיניים עם כל הסובבים אותו או כל מי שרוצה בקרבתו. את ההרצאה שלו, שהתקיימה השבוע בבית פיטרו-הכט בהרצליה, התחיל בכך שאמר שהוא צריך לשבת. ולא, זה לא בגלל שהוא עדיין עייף מהטיסה אלא משום ששתה קודם לכן יין ישראלי מצוין והוא מרגיש מעט מסוחרר. בהמשך, ההרצאה זרמה בקלילות ונינוחות כשלא פעם תיבל את דבריו בדברי הלצה ששעשעו את הקהל.
יום למחרת, כבר העביר המעצב סשה לקיק הרצאה בוועידת האדריכלות שהתקיימה השבוע באילת ומסתיימת היום. ההרצאה של לקיק 'לעצב עם רגשות ופרדוקס הטכנולוגיה' התייחסה לנושא הוועידה 'ניתוק' ולקשר של הנושא עם עבודתו השוטפת.
"זה מעניין מאוד, כי אפשר להבין את המילה 'ניתוק' בדרכים שונות שכך או אחרת מסכמות את מה שאני עושה" אמר המעצב סשה לקיק "כך בעצם, העבודה שלי היא פרדוקס מתמיד כי כמעצב מוצר אני עובד על אלמנטים מאוד קונקרטיים ורציונליים שצריך לתכנן, לעצב, לייצר ולדאוג שיימכרו טוב תוך כדי כך שכולם ירוויחו בכל אחד משלבי הייצור. כל זה לגמרי מנותק מכל מה שקשור באמנות ורגשות. אבל, מצד שני, כדי להצליח עם מוצר, חובה להחדיר בו רגשות וחיים וזה בגלל שהוא פשוט לא יעבוד אחרת".
לא הרבה ראיונות מתחילים בהשקת כוסות יין צונן, אבל כזה היה הריאיון עם המעצב סשה לקיק. זאת הפעם השנייה שהוא מגיע לארץ. בפעם הקודמת היה פה לפני עשר שנים בדיוק כשהגיע לחופשה ונהנה מחוויה שלא ציפה לה. "תל אביב, על אדריכלות הבאוהאוס הנפלאה שבה והזיקה לים, הזכירו לי את קליפורניה של שנות השישים. כולם היו שלווים ושמחים ופשוט נהנו מהחיים ומהרגע" אמר לקיק ובהרצאה אחר כך אף הזכיר שם של פאב פעיל עד היום שגרם לקריאות התפעלות מהקהל.
נהנה מכל העולמות
לקיק גר רב חייו בפריס. הוא נולד בבלגרד אך משפחתו עברה לפריס כשהיה כבן שלוש בעקבות תשוקתו של אביו לאופנה והרצון שלו, כמעצב אופנה, להיות במרכז הסצנה והעניינים. "נולדתי להיות יצירתי. אבי עשה באופנה את מה שאני עושה היום בעיצוב. כילד, בילינו יחד אל תוך השעות הקטנות של הלילה כשהוא משרטט בגדי נשים ואני, לידו, כבר משרטט אופנועים וכלי תחבורה. ממנו למדתי איך לבנות מוצר, להתייחס לקנה מידה, לשים לב לפרטים, לצרף גוונים ולשאוף למצוינות".
את הסטודיו העצמאי שלו הקים לקיק לפני כעשרים וחמש שנה בהיותו בן שלושים. "הסטודיו שלי הוא חלום של הרבה מעצבים" הוא אומר לי "וזה כי מדובר באחד המקומות היחידים בהם אפשר לעצב בו בזמן מכוניות, אופנועים, מוצרי היי טק, רהיטים, פריטי אופנה ומה לא בעצם. לרב, סטודיו מתאפיינים בכך שהם מתרכזים ומתמקדים בתחום אחד בלבד וזו בדיוק הסיבה שפתחתי סטודיו משל עצמי שבו אני יכול לעשות כמעט כל דבר שאני רוצה. לא הייתי מאושר אחרת".
לפני שמונה שנים, החליט לקיק להעתיק את מגוריו ואת הסטודיו שלו ללוקסמבורג דווקא. "חיפשתי משהו שונה ואחר" מסביר לקיק "זה כמו שיש זוג ותיק ואז זקוקים לקצת אוויר צח כדי להביא מחדש את התשוקה, ככה גם אני רציתי לעזוב את פריס לזמן מה, רגע לפני שהיא פחות תנעם לי. עכשיו, אני חוזר אליה לסופי שבוע ורואה בה רק את הדברים הטובים".
למה דווקא לוקסמבורג?
"לוקסמבורג נמצאת במרכז אירופה ומשמשת היום פלטפורמה פיננסית טובה, אם כי לא רק. אנשים מסתכלים עליה ומגיעים אליה שלא כמו בעבר. יש בה יופי של מוזיאונים ובתי אופרה והמון אמנים מקומיים שגם מקבלים בברכה אמנים מהחוץ. חיפשתי לי מקום שקט והקמתי לי סטודיו שנמצא שתי דקות ממרכז העיר והיום יש בו שישה עובדים. כשאני רוצה לנשום אוויר, יש לי יופי של כביש סמוך שאליו אני יוצא לנהיגה ברכב או על האופנוע".
התשוקה של לקיק לרכבים ואופנועים באה לו כבר מגיל צעיר. כשבגר, החליט ללמוד עיצוב כלי רכב בבית ספר להנדסה בפריס. הוא הגיע לשם עם כישרון מוכח בשרטוט אותו חיפש להשלים בהיבט הטכני של הדברים. הלימודים הללו הקנו לו את שפת ההנדסה מה שעוזר לו לא מעט בעבודתו כמעצב היום. את תחילת דרכו המקצועית עשה כמתמחה בפז'ו והמשיך אצל מעצב העל פיליפ סטארק, אצלו עבד בעיצוב אופנועים ואצל מעצב כלי רכב הצרפתי הידוע אלן קרה. בהמשך, שימש כראש מחלקת עיצוב אופנועים ב MBK Yamaha – חברה צרפתית לייצור קטנועים. מאז שיתף פעולה עם מותגי אופנה, רכב וריהוט כשבין היתר עבד עם חברות כמו יצרנית האופנועים הצרפתית Voxan, פג'ו וחברת Venturi Automobiles לעיצוב וייצור רכבי יוקרה חשמליים.
משטיח מעופף ועד ענן תלת ממדי
"בהתחלה, ראיתי את עצמי כמעצב מכוניות בלבד. אבל בשלב מסוים, הרבה יותר מאוחר, נפגשתי עם פרנסואה רוש, מרוש בובואה, שממש אהב את מה שעשיתי בתחום הרכב וביקש ממני לנסות לעשות וליישם את אותו דבר בתחום הרהיטים. המוצר הראשון שעשינו יחד היה מיטה בצורת גל העשויה עץ לבוד ושמקור ההשראה לה הוא באגדת השטיח המעופף שהייתה זכורה לי מימי ילדותי. בהמשך, נוספו לה רהיטים נוספים שהשלימו מראה הרמוני של קולקציה".
כעשר שנים מאוחר יותר, בשנת 2005, כשהגיע לקיק שוב אל רוש עם תיק מלא רעיונות, בחן רוש את התיק ושם את היד על מה שיהפוך אחר כך לקולקציית 'ספיד-אפ' המאופיינת בקווים המאפיינים את עולם הרכב בדגש על עגלגלות, תנועתיות ומהירות כמקורות השראה. "רוש אמר שזה בדיוק מה שהם מחפשים באותה נקודת זמן במטרה להביא את המותג לשינוי גדול שהם מתכננים שיוביל אותו לכיוונים עתידניים, מודרניים וזוהרים יותר. כך, התפתחה לה קולקציה הכוללת ספה, בין היתר, שולחן וכסאות".
איך מתבצעת העבודה מול רוש בובאה למעשה?
"אני מציג להם פעמיים בשנה הרבה פרויקטים שאני חושב עליהם שמתוכם נבחרים כמה. בינתיים עשינו כמאה פרויקטים משותפים. קולקציית הבאבל למשל, שנוצרה מתוך מחשבה על ענן בתלת ממד, כבר הפכה לאייקון של המותג ונחשבת מאז השקתה לסיפור הצלחה".
יש לך עניין מיוחד עם חומרים
"נכון, אני אוהב פרדוקסים, לשחק עם דברים, לעשות דברים בלתי צפויים ולהפתיע. אני מאוד אוהב למשל עץ לבוד שאפשר לעשות ממנו המון דברים. העבודה שלי פשוטה כי אני מתמקד בצורה וברגשות שיוצאים מהמוצר. ברגע שאני מרוצה מקנה המידה, אני מנסה למצוא את החומר המתאים. אני אוהב במיוחד להשיג צורה מאוד מודרנית באמצעות טכנולוגיה קלאסית. בו בעת, אני אוהב גם לקחת משהו מאוד בנאלי ולשחק אתו באמצעות חומרים חדשניים שאיתם אפשר לעשות הכל".
"אתה מאוד אוהב להתחיל כל פרויקט בשרטוט ידני, למה בעצם?
"המחשב הוא רק כלי עבורי, כמו פטיש או עט. הוא לא עושה אותי יותר חכם או יותר מוכשר. זה נכון שהוא מקצר תהליכים אבל העט היא הדרך המהירה להעביר רעיונות מהמוח אל הנייר כדי להסביר משהו. היום, אני רואה צעירים שכל כך מחוברים למחשב עד שהם כמעט לא מסוגלים לעשות שרטוט ידני. יש אצלי עובדים צעירים בסטודיו שעשויים לשבת יום שלם על הכנת המחשה ממוחשבת אבל כשאני מבקש מהם להמחיש לי ידנית את הרעיון שלהם, זה ממש קשה להם".
מתוך עולם העיצוב העשיר שלך, מה אתה הכי אוהב לעצב?
"אני אוהב קצת יותר את הדברים שיש בהם תנועה כמו מכוניות ואופנועים עם כל הערכים שהם מייצגים כמו חופש, מודרניות, מהירות ואדרנלין. אבל, באותו זמן, אני מאוד מתרגש להצטרף לצוותי תכנון כשאני מרגיש שהפרויקט חכם ומעניין. לאחרונה, אני עובד עם צוות תכנון על רמקולים זעירים ברמת ביצוע גבוהה ביותר".
חשוב לך גם להישאר נאמן לאנשים שאה עובד איתם
"מאוד. אני אוהב להישאר עם אנשים ופחות לקפוץ מחברה אחת לאחרת. כשמייצרים מוצרים טובים ויש הרגשה טובה עם האנשים, אז כל העניין הופך כמו למשפחה שזה לא פחות חשוב. מבחינתי, לסנטימנטים יש ערך לא פחות חשוב מאשר לכל מרכיב אחר בביזנס. בנוסף, אני לא יכול להשקיע מעצמי זמן ומאמץ אם אני לא סומך על האנשים שאיתם אני עובד".
לפני כשלוש שנים הקים לקיק גם מותג עצמאי לעיצוב אופנועים בהתאמה אישית כשממש בקרוב, הוא מבטיח, ישיק במסגרתו גם משקפי שמש, שעונים, תיקים ומיני פינוקים דומים.
אילו הפתעות אתה מכין לקראת 'סלון דל מובילה' הבא ובכלל, מה אתה חושב על האירוע?
"אני לא באמת יודע. כמה שזה יישמע מוזר, זה עדיין מוקדם להגיד. כרגע, ברוש בובואה, אנחנו עובדים על קולקציית חורף 2019. לגבי האירוע, אין ספק שהסלון ושבוע העיצוב הפכו למכה של העיצוב. הפרדוקס הוא, שכשמכירים את מילנו בשאר ימות השנה היא די משעממת ולמעשה מתעוררת לחיים והופכת מעניינת בעיקר בשבועות העיצוב והאופנה אז היא מתעסקת גם בסגנון חיים ומאפשרת סצנה שלמה של מפגשים, מסיבות וקולינריה".
כשלקיק נשאל בתום ההרצאה בבית פיטרו-הכט איך ייראה הבית בעוד עשר שנים, הוא טוען שאנשים היום מתחילים להבין שהם הופכים לעבדים של הטכנולוגיה. "אני מקווה שהבית לא יהיה חכם וטכנולוגי מדי" אומר לקיק "אני לא רוצה שהבית יגיד לי מה אני צריך לעשות וגם מאמין שהטכנולוגיה צריכה להיות שקופה ולא כזו שניצבת לנו כל הזמן מול הפרצוף. אני לא רוצה שהבית שלי יהיה מעוצב כמו הטלפון הנייד שלי אלא, להפך, לראות אותו מתמזג יותר ויותר עם הטבע".