מאי בר לבב (צילום: יח"צ)

טרי טרי: יריד האמנות והעיצוב שחוזר בפעם ה 15 מבטיח ובהחלט מקיים

"התפקיד של 'צבע טרי' הוא להוות נקודת מפגש מזמינה ולהציג תמונת מצב עדכנית על הנעשה בשדות האמנות והעיצוב בישראל נכון לעכשיו" אומרת המייסדת והשותפה יפעת גוריון

יריד 'צבע טרי', שמתקיים השבוע זו הפעם ה 15, נחשב לאחד מאירועי העיצוב והאמנות הגדולים והמבוססים בתחום התרבות בישראל. הפעם הוא יתקיים בימים רביעי עד שני, 3-8.7, ויכלול מספר מוקדי עניין: החממה לאמניות ולאמנים בראשית דרכם המקצועית שבה מוצגים מדי שנה גופי עבודות חדשים ומלאים של אמניות ואמנים מבטיחים, בראשית דרכם המקצועית. עיצוב טרי שמציג תמונת מצב עדכנית של עולם העיצוב העכשווי בישראל בתחומים רבים. מתחם גלריות ופרויקטים מיוחדים שמשלב תצוגות של גלריות מובילות ופרויקטים שנוצרו במיוחד עבור היריד. פרויקטים חברתיים שמובל על ידי הגלויה הסודית – מיזם שבו נמכרות גלויות של אמנים מובילים לצד סטודנטים כשכל ההכנסות הן תרומה למטרות חברתיות. וצבע טרי לייב שבו מופעים ואירועים שונים שיתעוררו מדי פעם לחיים. 
סטודיו fe (צילום: אלעד חזקי)
אסנת ריצ'מן (צילום: איל גרניט)

כשאני פונה אל יפעת גוריון, מייסדת שותפה, מנהלת אמנותית ואוצרת ראשית של 'צבע טרי', אני מתעניינת קודם כל לדעת אם בעקבות האירועים, היו לצוות מחשבות שניות על קיום האירוע. "כמו כל מי שחיים במדינת ישראל, היו לנו ימים של הלם וטלטלה בעקבות אירועי השבעה באוקטוב" אומרת יפעת גוריון. "אך לצד התגייסות של כל אחת מאיתנו ליוזמות חברתיות שונות, תוך ימים ספורים מצאנו את האופן שבו אנחנו, כגוף הפועל בעולם האמנות, יכולות להירתם למהלך רחב יותר, ויזמנו, עם עמותת 'יוצרים סביבה', שמקדמת אמנות בעולם החרדי, את פרויקט THIS IS US – מערך ציור דיוקנאות של החטופים, שנועד להעלות את המודעות לנושא. מצאנו שהפרויקט, שמתבסס על האמונה בכוחה של האמנות לרפא, לנחם ולעורר אמפתיה והזדהות, נתן מענה ומזור הן לאמניות ולאמנים והן למשפחות החטופים והחטופות.

"את הנחמה מצאנו בתוכנו". מסבירה גוריון. "בתוך הצוות המדהים שבנינו ובזכות העצומה שיצרנו לעצמנו: לעסוק באמנות ובתרבות, וליצור למען העתיד, למען מה שיהיה פה ביום שאחרי. לכן, לא חשבנו לרגע אחד לבטל את היריד. כן הבנו שצפויים לנו אתגרים גדולים ומשמעותיים מהרגיל, גם ברמה הלוגיסטית וגם ברמה הרגשית, אבל לא היה לנו ספק שאנחנו מקיימות את היריד וממשיכות להיות הפלטפורמה הגדולה והמובילה בישראל הן למען הקהילה היוצרת והן למען הקהל שוחר האמנות".

נעה למדן הקיני (צילום: יהב טרודלר)
ניר נריה ויואב בלבן (צילום: יח"צ)

לאחר שהתקבלה ההחלטה לקיים את האירוע, היו לכן מחשבות שניות לגבי התכנים שיופיעו בו? באיזה אופן הם מתייחסים לאירועי ה 7.10 ולמלחמה והאם זה בהכרח מתפקידו של אירוע כזה לשקף אותם?

"אמנות מטבעה מגיבה לסביבה ולאירועי ההווה. היא תמיד רלוונטית ותמיד אישית. לכן, לא עמדנו בפני קונפליקט. חלק מהיצירות שמוצגות ביריד נוצרו ממש כתגובה למצב. חלק אחר מתאר את הלך הרוח הכללי. ואחררות עוסקות בנפש, בסביבה, בהחלמה ובנחמה.  

"התפקיד של 'צבע טרי' הוא להוות נקודת מפגש מזמינה ולהציג תמונת מצב עדכנית על הנעשה בשדות האמנות והעיצוב בישראל – נכון לעכשיו. לכן, מכורח הנסיבות, היה ברור שהיריד יגיב לתקופה – בין אם נרצה ובין אם לא. לא תיכננו להציג תערוכה שתעסוק באופן ישיר במאורעות אוקטובר, אם כי תערוכה כזו הגיעה לפתחנו באופן אורגני כשאמניות ואמנים פנו אלינו בבקשה להציג עבודות ספציפיות שעוסקות בכך ולכן החלטנו להקדיש חלל ביריד ולתת להן ביטוי וכך תערוכת 071023, כוללת עבודות אמנות שעוסקות באופן ישיר במאורעות".

סטודיו fe (צילום: דוד גנון)
נצה בר וענת רותם (צילום: אילן עמיחי)

מה החשיבות של פעילויות החברתיות ביריד?

"היריד קם מתוך אג'נדה חברתית להזרים משאבים אל עולם האמנות ולתמוך בקהילה היצירתית בישראל. לכן, הפרויקטים החברתיים שלנו הם חלק חשוב ובלתי נפרד מהפעילות הכוללת שלו, וככאלה – גם הם מתעדכנים במטרותיהם ומותאמים לתקופה. פרויקט 'הגלויה הסודית', שהוא פרויקט הדגל החברתי של 'צבע טרי' מתקיים השנה זו הפעם ה 15 בצל המצב בשיתוף עמותת 'אום קולטור' – הבית לאמני הנגב המערבי שיציגו גם תערוכה משלהם. כל ההכנסות ממכירת הגלויות יועברו במלואן כתרומה ייעודית לעמותה לטובת הקמת והפעלת מרחבי יצירה חינוכיים-קהילתיים ביישובי העוטף שינוהלו על ידי אמנים מקומיים למען הקהילה המקומית.

"מכללת ספיר משדרות, שגם איתה יש ליריד צבע טרי קשר רב שנים, מציגה השנה תערוכה נרחבת מתמיד בתמיכת התאגיד העירוני התל-אביבי 'מי אביבים'. התערוכה הקבוצתית, באוצרות תמר רודד שבתאי (אמנית, בוגרת חממת היריד) עוסקת בחיי האמניות בעוטף".

תמר ברניצקי וגבי זלצמן (צילום: אורי גרון)
דידי כליפה (צילום: יח"צ)

מה ידוע לכן על מה שהקהל היה רוצה לראות על המנעד שבין אסקפיזם מוחלט לעיסוק באקטואליה?

"אחנו לא עוסקות בלספק שעשועים או אתנחתא לקהל. התפקיד שלנו הוא להביא לקדמת הבמה אמנות ועיצוב איכותיים, חדשניים, טובים ומעוררי עניין וסקרנות. מבחינתנו, אלו החיים עצמם. אם לשפוט מתגובות הסביבה לאורך כל הדרך, הן מצד הקהל והן מצד אנשי עולם התרבות, יש צמא גדול למה שיש ליריד להציע ואנחנו חשות שהוא ידע לספק לכולם, והשנה יותר מתמיד, אוויר לנשימה, השראה ותקווה".

יערה נוסבוים (צילום: סטודיו Ditales)

המבקרים צפויים לראות חידושים השנה שלא היו בשנים קודמות?

"ראשית, כמו בכל שנה, אנחנו חושפות מתחם חדש בעיר תל-אביב יפו – חידוש שהוא חלק מהדי.אנ.איי שלנו. כמו בכל שנה, מה שנציג גם הפעם הוא פרי שיטוט, איתור וליקוט יוצרות ויוצרים מקוריים ומפתיעים מכל רחבי הארץ. אנחנו תמיד חותרות לחדש ולגוון. בין היתר, במתחם 'עיצוב טרי' למשל, יש מגוון רחב ומפעים של טכניקות, חומרים ורעיונות מרגשים ופורצי דרך. במתחם השירותים הציבוריים למשל הקדשנו את החלל כולו להעלאת המודעות למחלות מעיים באופן חדשני ומפתע. יש גם פרויקט חדשני של מציאות מדומה שיוקרן על מסכי LG וכן רצועת לייב שמזמינה את הקהל לקחת חלק במופעי פרפורמנס משתנים ומעוררי עניין".

אורן ג'קמן (צילום: יח"צ)
רותם אורנשטיין (צילום: יח"צ)

כמה אחוזים של אמנים / מעצבים חדשים יש ביחס לשנה שעברה? 

"החממה חושפת השנה 42 אמניות ואמנים שזו טבילת האש והחשיפה הראשונה שלהם. יש פרויקטים אוצרותיים חדשים ומרגשים, מעצבות ומעצבי מוצר שהם בוגרים טריים של מוסדות שונים, או מציגים מתחילים שלא הציגו בצבע טרי בעבר. כל התצוגות הן של אמנות עכשווית, הנוצרת בשנים האחרונות וממש בימים אלו בישראל".

יריד צבע טרי, 3-8 ביולי, מרכז הספורט העירוני, שטרית 4, תל אביב.

אולי יעניין אותך גם...