דגמים של אריאל ברקה, מור אלפסי, אווה דגני וגילי בראון (צילום: שי פרנקו)

שיתוף פעולה בין היוצרת נגה ארז ושנקר לקראת סיבוב ההופעות הבא שלה

הפרויקט Noga Erez x Department Of Fashion Design Shenkar, שהתחיל להתגבש ביוני של השנה שעברה, נעצר בגלל אסון אוקטובר והתחדש בדצמבר עם הפתיחה המחודשת של הלימודים ב'שנקר'. הפרויקט הוא פרי שיתוף פעולה יוצא דופן בין היוצרת הבינלאומית נגה ארז לבין הסטודנטים מהמחלקה לעיצוב אופנה ב'שנקר' שעצבו ויצרו, במסגרת קורס 'אתחול אופנה', מערכות לבוש שישמשו את ארז בסיבוב ההופעות הקרוב שלה בארץ ובחו״ל. 

נגה ארז, שהתברכה בלא מעט סטייל משובח ושמבינה לעומק את החיבור שבין אופנה, גיבוש זהות ובידול באופן שתואם את האג’נדה הירוקה שלה, בחרה בסטודנטים מ'שנקר' לעצב לה את מערכות הלבוש שפורקו מחליפות קיימות שהיא לבשה בסיבוב ההופעות האחרון שלה ועוצבו כדגמים חדשים. 

דגמים של עדן קיכלר ונוגה ונריק (צילום: שי פרנקו)

"נגה פנתה אלינו עם רעיון למיזם מרתק ומאתגר" אומרת אורית פרייליך, מנחה בקורס 'אתחול אופנה' ב 'שנקר'. "תחום הקיימות בכלל ובאופנה בפרט, קרוב לליבה וגם כאמנית היא מקפידה להיות במודעות תמידית לנושא. לקראת סיבוב ההופעות הבינלאומי של אלבומה החדש The Vandalist, שעתיד לצאת בספטמבר, היא החליטה שהיא רוצה למחזר את כל בגדי ההופעה מסיבוב ההופעות הקודם שלה ולייצר מהם דגמים חדשים. ככל שהכרנו אותה, הסתבר שיש לה כמויות של בגדים מסיבובי הופעות קודמים ששמורים אצלה במחסן, והשאלה למה לא להשתמש בהם כחומר גלם בקורס 'אתחול אופנה' הייתה כמעט ברורה מאליה.

"כשהגענו לשלב מעשי בתהליך, הבגדים של נגה הגיעו בארגזים וסודרו על סטנדים כך שראינו שיש מגוון רב של פריטים לשימושם של כל אחד מ 15 הסטודנטים שהשתתפו בפרויקט. בשלב הזה, פרצה המלחמה וטרפה את הקלפים, של כולנו".

דגם של זוהר סטולמן (צילום: שי פרנקו)

"בסופו של דבר" ממשיכה פרייליך "ולאחר דחיות רבות, הסמסטר נפתח ולאחר היערכויות לא מעטות, הזמנו את נגה להגיע למפגש עם הסטודנטים שבו היא חילקה להם מכתב אישי שמפרט את תפיסתה ובקשותיה. המכתב נמסר להם בנוסף למצגת של רפרנטים וצילומים שהציג הסטייליסט שלה, תומר אלמוזלינו, שהיוותה לוח השראה שייצג את טעמה והגדיר את המעוף האופנתי שאליו הם מכוונים".

"היי לכןם! ביקשו שאכתוב בריף אבל אני לא יודעת איך לכתוב בריף, אז כתבתי לכם מכתב (: עלה בראשי הרעיון לפרויקט כשעמדתי מול עשרות החליפות שלבשתי במהלך שלוש השנים שסבבו את הקמפיין של האלבום שלי KIDS. לא יכלתי לסבול את זה שהבגדים האלה, שלבשתי פעמיים או שלוש, לא ימשיכו איתי הלאה. יש בבדים האלה זיעה של מאות הופעות, אוויר של עשרות ארצות, דמעות של עצב ואושר. כשהן פרוסות על המתלה, החליפות האלה הן ההגדרה שלי במשך תקופה כאמנית, האייקוניות שיצרתי בעיני עצמי ובעיני אחרים ונשאתי במשך תקופה".

(מתוך המכתב של נגה ארז לסטודנטים)

דגם של עדן קיכלר ועלמה שפיגלר (צילום: שי פרנקו)

תארי את המפגש המרגש

"נגה הגיעה עם בני לוויה רבים וגם מ'שנקר' היו לא מעט אנשים וצלמים. במהלך המפגש היא שיתפה את כולנו בתהליכים הלא פשוטים שחוותה במהלך יצירת האלבום 'קידס', מה היא באה ללמוד מהסטודנטים ולמה בחרה להגיע דווקא אלינו. ואז, הסאונד במגבר עלה ונתנו למוסיקה שלה לחבר בין כל מי ששהה בחדר".  

"המוד בורד שעבדתי עליו עם תומר אלמוזנינו הסטייליסט שלי הוא המקום שלכם להבין את הטעם שלי ואיפה הוא נמצא כרגע, את האזורים שאני מחפשת ללכת אליהם אבל גם לצאת מתוכם. לא להתייחס אליו כאל תנ״ך. בסופו של דבר, אני אלבש בשמחה בגדים שיקלעו לטעם שלי ויבואו לי טוב, ולכן היה לנו חשוב לתת לכם כיוון בהקשר הזה"

(מתוך המכתב של נגה ארז לסטודנטים)

דגם של עמית לוי (ציום: גל בומנדיל)

איך חוויתם את נגה כלקוחה?

"הדרישה הראשונה שלה הייתה לשמור את שיתוף הפעולה ואת התוצרים שלו בסוד, מה שלא היה פשוט לסטודנטים. לא פעם, ניגוד אינטרסים הווה מוקש לא קטן כשלאורך כל הסמסטר הסטודנטים חוו את נגה ואת הסטייליסט שלה כלקוחות עם דעה מוצקה. להגיד שזה עבר לסטודנטים בקלות? ממש לא. בשלב מוקדם מאוד, כשהאיורים של כל אחד הוצגו בפניהם, הקפידו הסטודנטים להסביר להם מהם ערכי הקיימות וכיצד הם נשזרים בתוך הדגמים. אבל לדאבונם, נגה ותומר שמו את הערכים האלו בצד לטובת דגש על נוחות ותנועה חופשית שלה בהופעה איתם על הבמה".

"אני רוצה להשתמש בפרויקט הזה כדי ללמוד, כמו כל אחת ואחד מכם, מה זה אומר אופנה וקיימות? איך זה בכלל מתאפשר? ואיך מגיעים לפשרה בין הרצון לשנות, לחדש, לנסות ולהוסיף לצורך האמיתי וכואב של העולם להאט, לצמצם, לעשות שימוש חוזר, לעצור. עבורי בתור בן אדם, מסרים מחלחלים דרך מעשים של אנשים אחרים שמעוררים בי השראה. לרוב לא דרך מילה כתובה,או דרך מישהו שמנסה לשכנע אותי במשהו"

(מתוך המכתב של נגה ארז לסטודנטים)

דגם של מור אלפסי ואריאל ברקה (צילום: שי פרנקו)

מה הייתה תגובתה בהגשה הסופית ומה עתידם של הדגמים?

"ההגשה הסופית היתה מרגשת בכל קנה מידה. נגה הגיעה עם הצוות שלה וכל הסטודנטים הציגו את הדגמים. היא ישבה ליד הבימה וחיבקה כל אחד מהסטודנטים ולעיתים גם לבשה פריט אחד או שניים ויצאה להליכה על מסלול התצוגה. האווירה היתה מחשמלת ממש. הדגמים כולם שייכים לה עכשיו ולנו נשארו רק תמונות וזיכרונות".

"אני מחפשת לפתוח את הראש ולהרחיב אופקים, לאפשר למוחות הרעננים שלכם ללכת למקומות ולדמיין דברים. והנה בא האבל – אני אוהבת ללבוש בגדים נוחים. בעיקר כשזה בהופעה, אבל גם בצילומים. הבגדים חייבים להיות לבישים, נעימים, מחמיאים. לא נשיים ולא גבריים. בגדים שאומרים – אכפת לי מספיק כדי שזה יהיה פיין, מדויק, חזק – לא אכפת לי מספיק כדי שאצטרך לסבול, ליפול, לא לאכול…"

(מתוך המכתב של נגה ארז לסטודנטים)

דגם של מור אפסי ואריאל ברקה (צילום: שי פרנקו)

קורס 'אתחול אופנה' מנסה לחשוב איך להבריא את תעשיית האופנה תוך שהוא מקנה לסטודנטים את ערכי הקיימות ועוסק בהטמעת ערכי תרבות, רווחה ואחריות בתהליכי עיצוב-אופנה. המטרות העיקריות שלו הן להראות שניתן לאתחל מחדש את אופני הייצור הישנים מתוך חשיבה אחראית, שקיפות והפרדת בדים טבעיים וסינטטיים. וכן, להטמיע בליבם של הסטודנטים את אותו רכיב מאתחל אופנה כך שיבוא לידי ביטוי בכל מקום בו הם יעבדו בעתיד כמעצבים מבלי לפגוע בעולם שלנו. עד כה, שיתף הקורס פעולה עם צה"ל ומשרד הביטחון שהעבירו לו מדים שיצאו מכלל שימוש, עם 'פתחון-לב', 'המציאון' בדיזנגוף סנטר, 'רנואר', 'פאקטורי 54', 'דלתא',  'רונן חן' ואחרים.

המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר עם נגה ארז (צילום: אמיר מזרחי)

אולי יעניין אותך גם...