מימין: נירלט, פנטון, טמבור - צבעי השנה 2025 (צילום: איתי בנית, יח"צ פנטון, מרקט בלנד)

על תקווה והתחדשות: צבעי השנה 2025 נחשפים

אי אפשר לבחור צבע נכון לשנה הבאה בלי להסתכל על העבר הקרוב ועל ההווה כנקודות התייחסות. מה שבטוח הוא, שאחרי כל הכאוס, כולנו מחכים לקצת נחמה

גם השנה, חיכינו בצפייה לראות מה יהיו הגוונים הנכונים לשנת 2025 כפי שיוכרזו על ידי שתי חברות הצבע  המובילות בארץ, 'טמבור' ו'נירלט', ומה יהיה למותג הצבע האמריקאי 'פנטון' לבשר לנו מעבר לים. הצבע הנבחר אמור להיות כזה שיגיב, כך או אחרת, למצב בארץ ובעולם וכן עליו להיות מנומק מספיק על מנת שישפיע על תהליכי קבלת ההחלטות של קברניטי המותגים בקטגוריות העיצוב השונות, החל מעיצוב גרפי, דרך קוסמטיקה ואופנה, עיצוב פנים ואפילו רכבים. בעוד שמותגי הצבע המקומי מתייחסות בעיקר לעיצוב פנים, ריהוט לבית ומוצרים נלווים, ענקית הצבע 'פנטון' נחשבת לסוג של מדריך בינלאומי שעיני כל נישאות אליה עד כדי כך שבשעת ההכרזה האתר קרס למשך דקות ארוכות.

והנה הגוונים הנבחרים לשנת 2025:

טמבור: Touch of Mint, או נגיעה בירוק, שהוא מעין גוון מנטה הנוטה יותר למרווה.

נירלט: High Style (ללא תרגום לעברית) שהוא מעין גוון בהיר ומואר של סגול לוונדר.

פנטון: Mocha Mousse, או מוס מוקה, שהוא מעין גוון של חום עדין מתובל בעושר ותחכום וחמימות מנחמת.

צבע השנה של נירלט 2025 (יח"צ)
צבע השנה של טמבור 2025 (יח"צ)
צבע השנה של פנטון 2025 (יח"צ פנטון)

בחירת גוני השנה נשמרת בסוד כמוס ואין קשר בין בחירות הגוונים בארץ ובעולם, אבל מה שמעניין בכל זאת לראות, זה איך כל אחד מהגוונים נמצא על קודקוד נגדי של משולש דמיוני במעגל הצבעים. כלומר, כל אחת מהחברות הגיבה באופן שונה לחלוטין למה שקורה עכשיו, בין אם בארץ ובין אם בעולם. ואם להסתכל רק על החברות הישראליות, שתיהן הלכו על אנרגיות של פריחה ואופטימיות והכנסת החוץ פנימה, אבל למרות ששתיהן ניתחו את המצב באופן דומה, הסיקו מסקנות זהות ונימקו את הבחירה ברצון לחזור אל היסודות וליצור עתיד טוב יותר, הפירוש, כלומר בחירת הגוון עצמו, הפוך לחלוטין.  

ב'טמבור' מוסרים, שהבחירה בירוק נעשתה בהשפעת השנה החולפת שהותירה אותנו כאובים וכמהים לתקווה, יציבות והתחדשות. לכן, בחרו בגוון אופטימי, רגוע ושלו שמסמל את החיבור לטבע. גוון ניטרלי ומאוזן שמשלב כחול וצהוב לקבלת ירוק שהוא מעין גוון יסוד רביעי. ב'נירלט', לעומת זה, בחרו לשלב כחול ואדום לקבלת גוון סגלגל כמעט הופכי. אדום של סכנה ולחימה וכחול מאוזן וחיובי. בדברי ההסבר של החברה, נאמר שבחרו הפעם בצבע אמיץ, יצירתי ומלא תקווה המשלב בין התשוקה שלנו לשוב לחיות חיים שמחים, ליהנות מרוגע ושלווה, מאושר ביתי ומפיתוח האינדיבידואל. שתי החברות מסבירות שהגוון הנבחר מתאים לסגנונות עיצוב רבים ומשתלב נהדר עם גוונים רבים, הדפסים ומרקמים שונים.

Touch of Mint (מרקט בלנד)
High Style (צילום: איתי בנית)

אני שואלת את ניבה יחיאב אלון, Head of design בטמבור, ואת שרון פרגר לשם, מנהלת קשרי אדריכלים בנירלט, סדרת שאלות זהות:

באיזה אופן הגוון שבחרתם מתכתב עם הכאוס שמתרחש היום בכל העולם כמעט?

יחיאב אלון, טמבור: "הכאוס לא משויך רק לנו ועם זה, אני מאמינה בלהיות מחוברת למקום. כשעסקנו בניתוח המצב ובתחזית הצבע, הבנו שאנחנו נמצאים כרגע בתקופה של הרבה חוסר: חוסר אמון, חוסר וודאות, חוסר תקווה, חוסר אונים. מתוך זה, בחנו את השאלה איך, מתוך זה, מחזירים משהו שקשור בתקווה ועשייה. הסתכלנו על המקום של לחזור לשדות ולעבודת כפיים וליצור כך משהו חדש. השתמשנו במילים כמו 'לטעת תקווה' ומשם זה התפתח לדימוי של לזרוע, להשקות ולשאת פירות".

פרגר לשם, נירלט: "הבחירה בגוון בהיר ומואר מהווה למעשה ניגוד מעניין למצב הכאוטי השורר בעולם. זהו מעין מנגנון הגנה פסיכולוגי של עיצוב המציע תקווה וזיק של אופטימיות בתקופה סוערת. הבחירה בגוון הסגול היא למעשה הצהרה עיצובית שמבקשת לייצר תקווה ואופטימיות במציאות מורכבת".

הגוון הנבחר אמור להוות תשקיף של המצב או תגובה למצב?

פרגר לשם, נירלט: "הבחירה של הגוון היא בהחלט תגובה למצב. היכולת האנרגטית של הלבנדר לרפא, היא כשלעצמה הצהרה מודעת המבקשת לייצר נרטיב של תקווה ותחייה מול המציאות הלא פשוטה".

יחיאב אלון, טמבור: "הירוק שבחרנו בהחלט מגיב למצב".

מהו רעיון העל שעומד מאחורי הבחירה והאם היו התלבטויות לאור המצב?

יחיאב אלון, טמבור: "השנה, הרעיון היה מאוד ברור ונבע מתוך ניתוח הסיטואציה. חשבנו במושגים של אווירה כללית ומצב הרוח והתייחסנו לזה. לא הייתה אפשרות אחרת. אמנם לא היה אלמנט של הפתעה כמו בשנה שעברה, אבל כלי החיזוי נשארים תמיד אותם כלים. לצד הירוק, הנחתי בפני האנשים בטמבור שני גוונים נוספים כסגנים לבחירה, אבל הירוק התקבל פה אחד".

פרגר לשם, נירלט: "הרעיון המרכזי הוא יצירת מרחב של רוגע ותקווה. הבחירה במודע, מבקשת להציע פרספקטיבה מאוזנת – כזו שלא מתעלמת מהקושי אך גם לא שוקעת בו, אלא מציעה זווית מבט מחדשת".

מרחב של רוגע ותקווה (צילום: איתי בנית)

עולם העיצוב מדבר עכשיו על קונפליקט וחוסן, טראומה וצמיחה מחודשת. איך הגוון הנבחר תומך במציאות ואיך הוא משתקף בפן האישי ובפן הכללי?

 יחיאב אלון, טמבור: "כל הביטויים הללו מגיעים בתוך הגוון שבחרנו. 'צמיחה' ו'תקווה', מבחינתנו, הן מילות המפתח השנה. אבל פחות תקווה במובן של חלומות באספמיה. אלא תקווה יותר מקורקעת ומציאותית".

פרגר לשם, נירלט: "הגוון הרך והמואר, משמש כמעין 'אזור נחיתה רכה' במובן הפסיכולוגי. בפן האישי – זה מרחב של הרגעה, בפן הכללי – התחדשות וצמיחה מחדש".

האם הגוון מדבר על עיצוב פנים בלבד או שלראייתכן הוא הולך להשתלב בתחומי החיים השונים? 

יחיאב אלון, טמבור: "כחברת צבע, אנחנו כן מתרגמים את גוון השנה לזהות המקומית. זה ירוק של כאן, של צמחייה שצומחת פה ושל גוונים מקומיים שיכולים להשתלב בעולמות האדריכלות, העיצוב והלייף סטייל. עם זה, אני כן חושבת על חוץ, על רהיטים ועל סגנונות עיצוב שבהם הוא יכול להשתלב. מבחינתי, זה לא גוון קונספטואלי, אלא גוון שעובד מצוין עם השמש הישראלית, עם הנוף הישראלי ועם החומריות הישראלית. הייתי אומרת שהוא ישתלב גם בלייף סטייל ואופנה ואפילו בעולמות של וולנס בדיגיטל". 

פרגר לשם, נירלט: "הגוון הנבחר בהחלט יכול להשתלב בתחומי החיים השונים ולהתאים גם לעולמות האופנה והלייף סטייל".

צמיחה ותקווה (מרקט בלנד)

פנטון כמו בחרו להתעלם מכל מה שקורה מסביב והלכו על גוון ניטראלי משהו שניתן להלביש עליו מיני הסברים עם המון מילים גבוהות שלא תמיד ניתן להבנה בקלות. "גוון השנה של פנטון, המוקה מוס, הוא גוון חום עדין ומתובל שמכיל בתוכו עושר ותחכום וחמימות מנחמת שזורקים אותנו אל אזורי הנוחות, הפינוק וההנאות הפשוטות שאנחנו יכולים להעניק לעצמנו ולאחרים" אומרת לורי פרסמן, סגנית נשיא פנטון.

במצגת שהעבירה פרסמן, עם חשיפת הגוון בשבוע שעבר, נזרקו בלי סוף מילים כמו הרמוניה, שלומות, ארציות, תענוגות, דיסקרטיות, אותנטיות, ביטחון, יציבות, יוקרה, נוחות, פינוק, ריצוי, קיימות וחמימות. לכאורה מילים שניתן להגיד על לא מעט גוונים נוספים. פרסמן טענה שהגווןהחום  מבטא את הקשר שבין צבע ותרבות, תוך ניסיון לתפוס את רוח הזמן העולמית ולבטא מצב רוח ותשוקה קולקטיביים למה שעתיד לבוא. אני לא בטוחה איך הגוון הנבחר מתייחס לרעות החולות שהעולם כולו חווה עכשיו ולמה דווקא הוא מבטא את התקווה הזאת, אבל, מן הסתם, אנחנו כנראה עתידים לפגוש בו בתצורות שונות בחודשים ובשנה-שנתיים הבאות.

עושר ותחכום (יח"צ פנטון)
לצד פינוק והנאות קטנות (יח"צ פנטון)

לאטריס אייזנמן, יו"ר פנטון שמצוטטת באתר החברה, מצייטנת שמדובר בגוון מתוחכם ושופע ועם זה קלאסי ונטול יומרות. "מבחינת פנטון" לדברי אייזנמן "הגוון הספציפי, מרחיב את התפיסה שלנו לגבי הצבע החום והופך אותו לשאפתני ויוקרתי יותר. הוא הרב תכליתי, רך ומחמם, אלגנטי וארצי, וככזה הוא יכול לעמוד בפני עצמו או לשמש בסיס לשילובי צבעים מגוונים". 

כמעט כמו כל גוון אחר.

תקווה ותשוקה (צילום: יח"צ פנטון)
שתלווה אותנו בעתיד הקרוב (צילום: יח"צ פנטון)

אולי יעניין אותך גם...