סטודיו DESGINIT #FFFFFF (צילום: אלעד שריג)

מסמיקים ממבוכה ומחווירים מפחד: תערוכה חדשה במוזיאון העיצוב חולון

"הבנו שהגיעה העת לעסוק בצבע באופן מלא, להניח לו להתפרש על פני כל המוזיאון ולאפשר למעצבים להציע נקודות מבט מגוונות על הנושא"

ביום חמישי הקרוב, 18.7, תפתח במוזיאון העיצוב חולון התערוכה 'צבע' שעוסקת בנושא הצבע וחוקרת אותו ממגוון היבטים שמשקפים למבקרים איך צבע, כאלמנט, עוזר לנו להבין, לקטלג ולהסביר את המציאות שסביבנו. בתערוכה מציגים למעלה מ 35 מעצבים ומעצבות ישראלים ממגוון דיסציפלינות שבהן: עיצוב מוצר, עיצוב טקסטיל, תקשורת חזותית, אופנה ואיור. רוב העבודות עוצבו ונוצרו במיוחד לתערוכה ויוצגו בה לראשונה. 

חלל תערוכת צבע (צילום: אלעד שריג)
משמאל: עבודה של אורי טור (צילום: אלעד שריג)

"חשוב לנו לציין שזאת תערוכה אינטראקטיבית, אופטימית, והכי חשוב מתאימה לכל המשפחה ולילדים לימי הקיץ, וכמובן לאוהבי העיצוב והתרבות" אומרים יובל סער וליאורה רוזין, אוצרי התערוכה. וכשאני שואלת איך הם מרגישים עם המשפט הראשון בקומוניקט שנשלח לעיתונאים לפיו מדובר ב"תערוכת קיץ אינטראקטיבית שמחה, צבעונית ומלאת אופטימיות" בהקשר של המציאות הנוכחית ואם הם שינו משהו ביחס לתוכנית המקורית, הם מסבירה שהעבודה על התערוכה החלה עוד בקיץ 2023, ושכבר אז הם החליטו להתמקד ביוצרות ויוצרים ישראלים, מתוך כוונה להאיר זרקור ולשים דגש על עשייה מקומית בתחומי העיצוב השונים.

כשאני שואלת אם המצב בכל זאת חלחל פנימה למיצגים בתערוכה, הם מחזקים את דבריה של מיה דבש, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון, לפיהם הגיע הזמן לעסוק בצבע באופן מלא, ואומרים שמכיוון שהרוב המוחלט של העבודות הוכן במיוחד עבור התערוכה בשנה האחרונה, המציאות מן הסתם חלחלה גם אליהן, ובהתאם גם הקריאה של העבודות על ידי המבקרות והמבקרים בתערוכה. דגל ישראל, כמוצג, תוכנן להיות חלק מהתערוכה לפני ה־7.10, כמו גם מדי הנבחרת הצהובים של מכבי תל אביב או האדומים של הפועל תל אביב. יחד עם זאת, לכולנו ברורה המשמעות שקיבל הצבע הצהוב בשנה האחרונה, ועוד לפני כן מה עלינו לעשות בזמן ״צבע אדום״. במילים אחרות, תכנון התערוכה לא השתנה, ואנחנו שמחים במיוחד שכל תקציב התערוכה הופנה ליוצרים ובעלי מלאכה מקומיים. מבחינתנו זו סיבה לאופטימיות ושמחה גדולה בתקופה כמו זו".

טל אוליאל, תבנית בדיקה (צילום: אלעד שריג)
מיכל לוריא, צבע מאכל (צילום: אלעד שריג)

התערוכה החדשה מתפרסת על פני כל גלריות המוזיאון, וכל גלריה מתמקדת בזווית אחרת: הגלריה התחתונה עוסקת בקשר שבין צבע לחומר באמצעות פרויקטים שבוחנים איך הצבע מתהווה דרך טכנולוגיות עכשוויות וחדשניות לצד מסורתיות. הגלריה העליונה בוחנת את הקשר בין צבע לצבעוניות, ומוצגות בה עבודות ויצירות הממחישות איך סביבה וחוויה נוצרות באמצעות צבעים. המסדרון ההיקפי דן בקשר שבין צבע לתרבות, והמוצגים בו מתחקים אחר טרנדים צבעוניים והסיבות ההיסטוריות והתרבותיות לבחירה בצבע לייצוג רעיון. ובמעבדת העיצוב המוקדשת לילדים נבחנים הקשרים בין צבע לעולם החי והצומח בפרויקט איור, שבו הילדים והקהל מוזמנים לצייר ולהכניס את הצבע ליצירה.

ניכר בתערוכה שצבע משמש בכל פן בחיינו. מה תפקידו המרכזי ואיך הוא נתפס בצורה שונה בגילאים שונים?
"צבע הוא אחד האלמנטים שעוזרים לנו להבין, לקטלג ולהסביר את המציאות שסביבנו: החל בצבעים שהם תולדה גנטית כמו צבע העור, צבע העיניים, וצבע השיער; עבור בסימנים מוסכמים כמו תמרורים, ופריטים המייצגים זהות, כמו דגל, תעודת זהות וסמלים לאומיים; דרך מיתוג של חברות, מוצרים, קבוצות ספורט, וכלה בייצוג רעיונות, תכונות וערכים. מאחורי הצבע עומד תהליך מורכב של בחירה המעיד על זהות, הגדרות, רגשות, השתייכות לקבוצה והזדהות עם ערכיה.
"בהמשך לכך, צבע בהחלט נתפס בצורה שונה בגילאים שונים, והדבר בא לידי ביטוי באופנים שונים – גם בתערוכה. דוגמה אחת היא צבע הלבוש שלנו – ככל שאנחנו מתבגרים, בחירת הצבע הופכת מודעת יותר, ואפילו סולידית יותר. דוגמה אחרת היא שככל שאנו מתבגרים, אנחנו לומדים לקבל צבעוניות במרחב הציבורי כציווי: אדום לבן וכחול לבן בהקשר של חנייה: זו לא תחושת בטן אלא חוקיות נרכשת; או קו צהוב שמותר או אסור לעבור. ככל שאנחנו מתבגרים, אנחנו מפנימים עוד ועוד קודים צבעוניים ויודעים לפרש אותם כהנחיות, איסורים והרשאות במרחבים ציבוריים שונים".

סטודיו OPEN והפילהרמונית (צילום: אלעד שריג)
דוד וקסלר, עידן האדם אנדרופוקן (צילום: אלעד שריג)

איך כל זה משפיע על השימוש שמעצבים עושים בצבע? איזה פקטור הצבע ממלא עבורם? איזה מידע הם מצליחים להעביר באמצעותו?
"לטובת התערוכה, פנינו לכ 35 מעצבות ומעצבים ישראלים, ממגוון דיסציפלינות – עיצוב מוצר, טקסטיל, תקשורת חזותית, אופנה, דיגיטל, איור ועוד – בבקשה ליצור עבודות חדשות לתערוכה. דרכן ניסינו להאיר זרקור על הרגע שבו הם נדרשים להחליט על צבע, בין אם מדובר בפריט לבוש, קמפיין מיתוג או אובייקט תלת ממדי, ועל האופן שבו אלו באים לידי ביטוי בחומר. אין לכך תשובה אחת; מעצבים מביאים בחשבון משמעויות שונות, כמו גם קודים תרבותיים נוספים וטכנולוגיות יצור. וככל שהמסר הופך מורכב יותר, הבחירה קשה יותר ומסתמכת לא רק על שיקולים רציונליים, הראש או דרישת הלקוח, אלא נעה גם למחוזות אינטואיטיביים כמו הבטן או מצב הרוח".

ימבו, היזון חוזר (צילום: ימבו)
ימבו, היזון חוזר (צילום: ימבו)

בריאיון שערכתי עם ראשיד בזמן האחרון הוא אמר שצבע הוא דרך להתעסק ולגעת ברגשות, בנפש ובקיום הרוחני שלנו. בעיני, כשמחברים צבע עם צורה וחומר, הרבה פעמים מתקבל משהו חושני מאוד. איך אתם מרגישים לגבי זה?
"נכון. צבע מעורר קשת של רגשות, אבל כמו שאמרת, הוא אף פעם לא מגיע לבד. החיבור שאנחנו עושים בראש תמיד קשור ליותר מחוש אחד – והוא תמיד תלוי קונטקסט".  

שים אדרי, מפורק לשלם (צילום: אלעד שריג)
פאנומה לאבס, גאות נצחית (מתוך עבודת וידאו)

באיזה אופן צבע יכול לגשר על פערים, לחבר, להדביק, לקשר בין אנשים? האם יש לו תפקיד כזה? האם זה נושא שעולה בתערוכה?
"יש לא מעט מקומות מובהקים שבהם צבע מחבר, מדביק ומקשר בין אנשים, כמו צבעי המדים של נבחרות ספורט או צבעי דגל הלאום. דגל הוא אחד מסמליה הלאומיים של מדינה. הצבע שלו מייצג זהות של אומה ואת ערכיה המשותפים, והבחירה בגוון מסוים לדגל עשויה להיעשות מסיבות היסטוריות, תרבותיות או חברתיות. לאור חשיבותו של הדגל באיחוד של אומה סביב ערך משותף, החליט סטודיו רה־לבנט ליצור דגל אחד, שמוצג בכניסה לקומה העליונה של המוזיאון; דגל שמורכב מאוסף של צורות, סמלים וצבעים שמקורם בדגלי העולם. אלה פורקו לצורות וצבעים עיקריים ונבנו לדגל אחד חדש שיש בו הכול מהכול; דגל אוניברסלי שיכול להיות גורם חיובי ואופטימי, ולהעביר מסר של אחדות".

נורית קוניאק וטל בלטוך, חמש כמוסות (מתוך עבודת וידאו)
סטודיו רה לבנט, דגל הדגלים (צילום:: אלעד שריג)

אל התערוכה הגעתי עם בתי הקטנה ואני חייבת לציין שהיא נהנתה מאוד. בקומת הכניסה, במעבדת העיצוב, היא נהנתה במיוחד מאפשרויות היצירה וגם למצוא את האוצרים יובל וליאורה בתוך ציור הקיר הגדול של של המאייר נדב מצ'טה.

איך הנגשתם את התערוכה גם לילדים והאם, מבחינתכם, זו תערוכת "החופש הגדול"?
"את התערוכה אפשר לחוות בכמה רבדים. ברמה הבסיסית והראשונה יש בה הרבה צבע, אלמנט רלוונטי לכל גיל. באופן פרטני יותר, מעבדת העיצוב של המוזיאון מוקדשת לקשר שבין צבע לטבע ועולם החי.
המאייר נדב מצ׳טה יצר חלל אינטראקטיבי למבקרי התערוכה, שמזמין את הילדים והילדים ברוחם להתנסות ולהשתתף בצביעה ובפירוק והרכבה של הצבע בעולם החי על גבי קירות הזכוכית של המעבדה. בנוסף לכך, כמו כל תערוכה במוזיאון העיצוב, גם בתערוכה זו שקד אגף ההחינוך על חוברת בסדרת 'בלשי עיצוב' שמיועדת לקהל הצעיר, והפעם בנושא צבע".

עד: 31.12.24. שווה לעקוב אחר הפעילויות שמתפרסמות באתר המוזיאון.

 

 

אולי יעניין אותך גם...