נאמי עוז (צילום: יח"צ)

אסקפיזם: מה קורה כש-54 אמנים משתלטים על 34 חדרי מלון?

"זו הדרך של האמנים להציע למבקרים להרגיש איך אסקפיזם עשוי לשמש ככלי רב עוצמה להתמודדות, ריפוי ושינוי חיובי" אומרת האוצרת יערה זקס

ביום ראשון הקרוב, 23.6, תפתח במלון 'אימפריאל' בתל אביב, תערוכת הפופ אפ WONDERLAND 3. חמישים וארבעה אמנים, שלושים ושבעה חדרים, ארבע קומות ובעיקר: המון טכניקות, מלא צבע, סודות של קסם וים של דימיון. אז מי שאוהב פנטזיה וזקוק לקצת אסקפיזם – זה בדיוק המקום בשבילו.

"המילה 'אסקפיזם' באה לבטא את גרסתם הייחודית של האמנים לאסקפיזם כביטוח רגשי מפני אי הוודאות של ימינו" אומרת יערה זקס, אוצרת התערוכה "זו הדרך שלהם להציע למבקרים להרגיש איך אסקפיזם עשוי לשמש ככלי רב עוצמה להתמודדות, ריפוי ושינוי חיובי".

לנה זלדץ ונטע שניצר (צילום: יח"צ)

איך הופכים את האגדות למציאות?

"המלון הוותיק, שממוקם ברחוב הירקון בתל אביב, הופך לקנבס קולקטיבי אחד גדול שכולל את החדרים, המסדרונות וחדרי המדרגות. בכל האזורים האלה, קיבלו האמנים יד חופשית לבטא את החזון שלהם לעולם עם תקווה ואופטימיות".

כשמקשיבים לדברים של זקס, האמת היא, שאי אפשר שלא להזדהות איתם. שכן בתקופה מתמשכת שבה כולנו נדרשים לג'נגל בין עצב ושמחה ובין חוסר וודאות לניהול נורמלי של החיים, לא יזיק לאף אחד מאיתנו להישאב, ולו לכמה רגעים, למחוזות אחרים של מציאות חלופית. 

יריב טוויג (צילום: יח"צ)

בשתי התערוכות הקודמות במלון שהיו באותו סגנון, נמכרו אלפי כרטיסים עוד לפני שהן נפתחו. איך את מסבירה את זה?

"אני חושבת שאנשים מחפשים חוויות שירגשו אותם ויצאו מגדר הדברים שהם רגילים לראות. בתערוכות שלי, המקום שהופך ליצירה עצמה, מאפשר לאמנים לבטא את החלומות הפרועים ביותר שלהם בצורה פחות קונבנציונלית ולוותר על הקנבס שתלוי על הקיר שהוא הפורמט המוכר ביותר בעולם האמנות. נראה שיש משהו בפורמט שמצליח לדבר לקהל מאוד רחב ומגוון. במיוחד כשמות האמנים הגדולה שמשתתפת בתערוכה מאפשרת לכל מבקר להתחבר לסגנון ולמסר שיותר מדברים אליו".

ג׳ני פוקריבאילו (צילום: יח"צ)

בין הפרויקטים שיוצגו בתערוכה ניתן יהיה לראות את הצלמת לנה זלדץ והבמאית נטע שניצר במיצב NO NEWS’ GOOD NEWS. את האמנים סרג'ו לופו נובופלנסקי ואנה קוגן בחדר שבו המבקרים ישגרו את עצמם בעזרת בינה מלאכותית לעולמות מקבילים. את צלמת האופנה אלה אוזן ומעצבת הפנים עינב מאי שחוקרות את הדיאלוג בין האני לאחר דרך בריחה לעולמות חלופיים. את אדר קיילין ועידו פרום שיצרו מערה חשוכה ואפלה המכילה אבנים טובות, אוצרות טבע ויצורים מפחידים. ואת האמן יריב טוויג שיציג מטוס בגודל אמיתי שיאפשר אסקפיזם טהור ובריחה למקום אחר.

איך את יוצרת את התמהיל הנכון ובוחרת את האמנים המציגים?

"אני יוצאת בקול קורא לאמנים בתחילת העבודה על התערוכה שמכיל את הנושא שבחרתי. האמנים מגישים רעיונות בהתאם  ואז אני מתחילה בתהליך המיון והבחירה. כדי ליצור גיוון, אני בוחרת גם רעיונות שנגעו בי ועובדים טוב עם נושא התערוכה וגם טכניקות שונות של אמנות ויצירה. בשלב הבא ובמידת הצורך, אנחנו עושים יחד התאמות ביצירה כדי לדייק את הרעיון והחוויה. חשוב לציין, שהאמנים מקבלים שכר אמן על הצגת העבודה בתערוכה וכן תקציב חומרים כדי להקים אותה".

דניאל פילוסוף (צילום: יח"צ)

מה יהיה חדש בתערוכה הזו שלא היה בשתי התערוכות הקודמות במלון?

"בכל תערוכה מציגים אמנים רבים מתחומים שונים ושעובדים בסגנונות שונים. עצם זה שמשתתפים אמנים כל כך רבים שעוסקים בסגנונות כל כך שונים, מבטיח שכל תערוכה תיראה אחרת לגמרי מקודמותה וכך תחדש ותרגש מחדש את הקהל".

מי שמכיר את הסגנון, יודע שהתערוכה אינסטגרמית במהותה. זה לא מפחית מהערך האמנותי שלה?

"ממש לא. אנחנו חיים בדור שהאינסטגרם הוא פלטפורמה שמשמשת להרבה יותר משיתוף תמונות. הפלטפורמה הזאת עוזרת לאמנים לחשוף את האמנות שלהם לקהל מאוד גדול שלא בטוח שהיה מכיר אותם אחרת בחיים האמיתיים. אני מרגישה שהדיבור על זה שאם התערוכה מצטלמת טוב לאינסטגרם היא אולי פחות אמנות לא רלוונטי בימינו והמציאות הוכיחה שגם התערוכות של האמנים הגדולים בהיסטוריה מקבלות תהודה ענקית ומופצות ברשתות החברתיות". 

שיר למד"ן (צילום: יח"צ)

 אמרת שזו התערוכה האחרונה במלון. את כבר מסתכלת קדימה?

"נכון, זו אכן התערוכה האחרונה בפרויקט הזה, אבל אני כבר עובדת על התערוכה הבאה שלי WORK OFF ART שתיפתח בהמשך השנה בבניין ביגאל אלון ותתעסק בחללי עבודה".

 

אולי יעניין אותך גם...