בנג'מין הוברט, בעלים ומנהל קריאטיבי LAYER (צילום: LAYER)

מייסד סטודיו LAYER ללג'יט: כל פרויקט מתחיל בהמון שאלות

"תהליך העיצוב מלא ברגעים של סיפוק –הציפייה כשפרויקט מתחיל, השמחה כשמוצאים את הקונספט, הביצוע הסופי וההתרגשות לראות את המוצר המוגמר בידי האנשים"

המעצב התעשייתי, בנג'מין הוברט (Benjamin Hubert), המייסד, הבעלים והמנהל הקריאטיבי של סטודיו LAYER הלונדוני המצליח, חגג השנה ארבעים ונחשב לאחד המעצבים השאפתניים והמצליחים של התקופה. כמי שעוקבת אחריו מראשית דרכו, תמיד הוא נראה לי שאפתן מאוד, לא מתבייש לשחק במגרש של הגדולים ונחוש להצליח. אפשר לייחס את התדמית הזאת לכך שצמח בעידן המדיה הדיגיטלית והרשתות החברתיות ותמיד ידע להיראות גדול, מוצלח ומצליח.

הוברט למד עיצוב תעשייתי וטכנולוגיה באוניברסיטת לאפבורו, סיים בשנת 2006, הגיע ללונדון ושלוש שנים אחר כך, בשנת 2009, כשבחשבון הבנק שלו מופקדים אלפיים לירות סטרלינג בלבד, כבר הקים סטודיו. שנתיים אחר כך, הציג ב Salone del Mobile ומהר מאוד השם שלו נפוץ לכל עבר והוא הצליח להשיג לעצמו לקוחות נחשבים כמו מורוסו, ויטרה, בנג ואולופסן, דויצ'ה טלקום, נייקי, סאמסונג, פנסוניק ואחרים. בשנת 2015, הקים את סטודיו LAYER על בסיס הסטודיו הקיים והיום הוא מעצב גם לא מעט פריטים תחת שם המותג הפרטי שלו.

בנג'מין הוברט, מייסד ומנהל קריאטיבי LAYER, בעבודה בסטודיו (צילום: LAYER)
בנג'מין הוברט בתהליך עבודה על רמקולי Beosound Emerge ל Bang & Olufsen (צילום: LAYER)

הבסיס החזק של הוברט בעולמות החזותיים של אסתטיקה וחומרים וגם בחשיבה סדורה ופרגמטית שעוזרת לו עד היום בפיקוח על תהליכים ופתרון בעיות, ניטע בו עוד בימי בית הספר אז החל לעסוק באמנות ומהר מאוד גם בעיצוב.

"עיצוב הוא שילוב של כל הדברים האלה" אומר בנג'מין הוברט. "בנוסף, יש לי גם בסיס טוב בהנדסה, מכניקה ופיזיקה, כך שאני יכול להיות די טכני, אבל אני נהנה גם מההיבטים היצירתיים והקלאסיים שביצירה, כמו רישום וציור בצבעי מים".

כשאני שואלת איך שילוב כזה של חוויות ותחומי עניין עשוי להיות חיוני בניהול סטודיו מוצלח שלוקח על עצמו אתגרים מהותיים, עונה הוברט שבסופו של יום, כולם רוצים ליצור חפצים שאנשים ירצו ויעריכו. "אבל אין ספק שיש מאחוריהם לא מעט בעיות שאנחנו פותרים עד להגעה למוצר הסופי ולכן עיצוב, מבחינתי, זה שילוב של אמנות והנדסה, והרקע שלי מאפשר לי להיות טוב בשני התחומים במידה שווה" הוא אומר. 

קולקציית ריהוט ל Moroso (צילום: LAYER)
כורסת Tentל Moroso (צילום: LAYER)

אתה נתפס כאדם פרקטי שאוהב לפתור בעיות. איך זה עוזר לך בניהול פרויקטים?

"עיצוב מטבעו פותר בעיות והופך דברים קיימים לטובים יותר ממה שהם היו קודם. מדובר בהתבוננות על איך אנשים חיים, הבנת הבעיות שהם נתקלים בהן ויצירת פתרונות. דרך חקירת התסכולים האלה, אנחנו יכולים לקבל תובנות שמהן נוצרות הזדמנויות חשדות.

"התפקיד שלי הוא להנחות תהליכים, מהשיחות הראשונות עם הלקוחות והשותפים היצירתיים של הסטודיו ועד לביצוע משהו שמיליוני אנשים יכולים להשתמש בו. זה אומר שאני צריך להבין בדיוק את מה שקורה בכל רגע נתון וכן להיות מאוד מאורגן ומודע לכל האתגרים שצצים לאורך הדרך. יש בי גם צד אקספרסיבי ויצירתי שאני יכול להציג בנקודות מסוימות בתהליך, וזה חשוב לא פחות. מבחינתי, האתגר הגדול ביותר בעיצוב הוא לא להיקלע לשאננות ולכן, במידה מסוימת, שליטה היא דבר חיובי להפחתת הפיקוח בזמן התהליך".  

משקפי מציאות מדומה בתהליך, Viture (צילום: LAYER)
משקפי מציאות מדומה, מרכיבים, Viture (צילום: LAYER)
משקפי מציאות מדומה דקות במיוחד, Viture (צילום: LAYER)

בנג'מין הוברט מגדיר את הסטודיו שלו כסטודיו לעיצוב אסטרטגי. כשאני שואלת למה הכוונה, הוא משיב שזה אומר לחשוב לעומק על האתגרים העומדים לפנינו, להסתכל באופן אסטרטגי על איך אנשים חיים ואיך אפשר לשפר את זה. "זה לחקור את השוק ולמצוא פערים והזדמנויות, להסתכל על מגמות מאקרו ומיקרו, ואז לשלב את כל ההיבטים האלה לתוך פתרונות שמרגישים משכנעים, מותאמים לעתיד ואף נצחיים".

אולי לא הרבה יודעים, אבל התחלת את הדרך בעבודה בסטודיו אחרים. איך זה משפיע על העבודה שלך היום?

"זה לימד אותי להיות חסין ולהבין איך העולם הזה עובד באמת, כולל למשל תהליכי עיצוב, ניהול תקציבים, גישה ללקוחות, לוחות זמנים ודינמיקה של צוות. אלו חוויות שעד היום קשה לי להעריך את ערכן".

בהשוואה לכסא גלגלים רגיל, כסא גלגלים בעיצוב אישי GO ל Nike (צילום: LAYER)
חלקי כסא גלגלים GO ל Nike (צילום: LAYER)
כסא גלגלים בעיצוב אישי GO ל Nike (צילום: LAYER)
ויש גם אפליקציה (צילום: LAYER)

איך אתה נע בין עיצוב של כל כך הרבה סוגי מוצרים?

"הסטודיו מציע תהליכים מקצה לקצה – מאסטרטגיה ועד השקה. זה יכול לכלול מותג מסוים, תוכנה, מוצר או מרחב. יש לנו מגוון מעצבים, מהנדסים ואנשי קריאייטיב שעובדים יחד בכל המדיה השונים כדי לספק חוויות שנוגעות בכל מוצר נתון ובכל הרגעים השונים שאדם עשוי ליצור בהם אינטראקציה עם מוצר".

כסא Press ל MDF Italia (צילום: LAYER)
רמקול Balance ל Bang & Olufsen (צילום: LAYER)

מה החשיבות של עבודה דיגיטלית בסטודיו?

"בתהליכי העיצוב שלנו, אנחנו עושים שימוש רב בכלים דיגיטאליים מכיוון שהם גמישים, זורמים, דינמיים ומהירים. במונחים של פתרונות, העולם דיגיטלי מאוד והולך ונהיה יותר דיגיטלי ולכן לכל דבר שאנחנו עובדים עליו, בין אם מוצר או שירות, יש מרכיב דיגיטלי כזה או אחר. זה נע בין אינטראקציות פשוטות מאוד עד לעיצוב מורכב מאוד של חוויות משתמש". 

אמצעי תקשורת של העתיד, View ל Deutsche Telekom (צילום: LAYER)
אמצעי תקשורת של העתיד, View ל Deutsche Telekom (צילום: LAYER)

איך נראה יום הסטודיו?

"התפקיד שלי הוא לפקח על המון פרויקטים לצד תפקיד שיש לי בכל פרויקט כמנהל קריאטיבי – לנווט, להציע הצעות, לשרטט ולחשוב איך לעזור לצוות. בנוסף, יש פגישות עם שותפים ולקוחות, צריך לגבש את הסיפורים של המוצרים ולאפיין את חשיבותם ואז לעזור לתקשר אותם בזמן ההקשה".

סטודיו LAYER (צילום: LAYER)
סטודיו LAYER (צילום: LAYER)

איך אתה ניגש לפרויקט חדש? ואיך נבחרת הצורה של מוצר?

"אנחנו שואלים המון שאלות ומקשיבים זה לזה. הצורה והאסתטיקה של אוביקט נולדות מהפונקציה ומהתכונות הנדרשות כדי למלא אותה. אז אתה צריך משהו ארגונומי, הגיוני ויזואלית עבור הפונקציה ואנושי לאינטראקציה עם מי שישתמש בו. אתה רוצה משהו שיהיה מזהה אבל לא מקטב וכזה שיעמוד במבחן הזמן".

 

אופני כושר הדור הבא, HoloBike ל SAGA (צילום: LAYER)

מה התפקיד של חומרים בסטודיו ואיך הם פותרים בעיות?

"חומרים נותנים לך תחושה אמיתית של מערכת יחסים עם חפצים פיזיים. אנחנו תמיד בוחנים חומרים חדשים ויחסים שונים של גימור וצבע. מבחינת העבודה בסטודיו, החומר וחוש המישוש חשובים ביותר ומהווים עבורנו תשוקה אמיתית". 

תהליכי עבודה בסטודיו LAYER (צילום: LAYER)
תהליכי עבודה בסטודיו LAYER (צילום: LAYER)

לא פעם אמרת שזה גם בסדר להיכשל.

"הכוונה היא לא להיכשל בעבודה שאנחנו עושים בסטודיו. עם זה, ברמה האישית, חשוב לתת לעצמך זמן לנסות ולהתנסות. תהליך העיצוב ,כשלעצמו, הוא לנסות דברים חדשים, לראות מה עובד ואז להתמקד ברעיונות המוצלחים ביותר ולקדם אותם. בשלב מוקדם, אני חושב שיש הרבה מקום להתנסויות וכישלונות מהירים. בהמשך, חשוב להוריד את זה מהתהליך".

פרוטוטייפים בסטודיו LAYER (צילום: LAYER)
וניסיונות בסטודיו LAYER (צילום: LAYER)

איך אתה מתרגם תובנות לעיצוב טוב?

"אנחנו מתשאלים לא מעט אנשים וגם בוחנים אנשים בתהליכי עבודה. אנחנו מדברים עם מומחים ומשתפים את אנשי המקצוע הרלוונטיים בתוך ומחוץ לסטודיו. לאחר מכן, אנחנו מתעדפים את החומר שאספנו, מכניסים את זה לפורמט של מצגת ומשתמשים בתובנות האלה כדי לבנות תכונות של מוצר או חוויה".  

משקפי מדיטציה Resonate ל LightVision (צילום: LAYER)

מהו עיצוב טוב לדעתך?

"כשמשהו עובד בצורה יפה וחלקה, כמעט מבלי שהמשתמש ישים לב לכך, במטרה לשפר את החיים. עיצוב צריך לעשות את הדברים טובים ופשוטים יותר ולכן חשוב שמוצרים וחוויות יהיו מעוצבים במידה הנכונה ולא מעוצבים מדי".

מהו סגנון העיצוב שלך? ומהו הסגנון האישי שלך?

"סגנון העיצוב שלי פשוט, חם, אנושי, כזה שאפשר למשש אותו ועל זמני. לגבי סגנון אישי, אני אוהב עיצוב מצומצם ונקי ומידה של מינימליזם, אבל אני אוהב גם אומנות. באופנה למשל, אני אוהב יצירות שתפורות היטב שמבטאות גם את אופן הבנייה שלהן עם מידה של גולמיות. אני נהנה משפת העיצוב של כמה יצירות קלאסיות של אמצע המאה הקודמת שמשקפות רכות מבוקרת וחומריות חמה. ואני גם אוהב שאובייקטים יהיו חכמים, קלים, יעילים ופונקציונאליים. אני גם מאוד נהנה מהטבע ואוהב לייצר תחושה אורגנית בחללים בהם אני נמצא".

 

מוצרים למותג Cat Person של Harry's (צילום: LAYER)
צעצוע לעיסה לבעלי חיים ל Earth Rated (צילום: LAYER)
צעצוע מעופף לבעלי חיים ל Earth Rated (צילום: LAYER)

מהו המסר שאתה רוצה להעביר דרך העיצוב?

"אני חושב שהעניין הזה תלוי במתבונן ובמשתמש. אנחנו מנסים ליצור דברים שימושיים ומשכנעים, אבל בסופו של דבר כל אחד מפרש אותם בדרכו שלו וחשוב לנו להקשיב למשוב".

מהו הרגע המספק ביותר בתהליך?

"תהליך העיצוב מלא ברגעים שונים של סיפוק – יש את ההתרגשות כשפרויקט מתחיל, את השמחה כשמוצאים את הקונספט והכל הופך להיות הגיוני ואז יש את הביצוע הסופי ואת ההתרגשות לראות את המוצר בידי האנשים".

בנג'מין הוברט, בעלים ומנהל קריאטיבי LAYER (צילום: LAYER)

אולי יעניין אותך גם...