"הדומיננטיות של האדום דם על גווניו השונים תישאר חזקה ותמשיך לשדר על התדר שבין עוצמה רגשית לאסתטיקה נועזת"
הכי חם: מאיפה צץ המקרו טרנד האדום דם ולאן כל זה יוביל אותנו?
את הטרנדולוגית ובעלת סוכנות חיזוי הטרנדים THE VISIONARY, נתלי יצחקוב, אני מכירה כבר למעלה מעשר שנים. אני עוקבת אחריה בעיקר כי היא מכירה את התחום על בוריו ותמיד יש לה משהו מעניין וחכם להגיד. כשאני שואלת בסקרנות איך בכלל חוזים טרנדים, היא משיבה שזהו תהליך אינטואיטיבי בבסיסו שדורש אישוש בהמון שעות מחקר מעמיק המבוסס על איסוף נתונים, מחקר חברתי וניתוח הממצאים.
״תחזית הטרנדים לשנים 2024/25 מדברת על יציאה מחוזקת ממצב או סיטואציה לטובת צמיחה מחודשת" מסבירה נתלי יצחקוב. "כשאני בוחנת את המושג the outgrowth בקונטקסט של משברים שפקדו אותנו ברמה הגלובלית והלוקלית בשלוש השנים האחרונות, אני יכולה לומר בבטחה שאנחנו נמצאים בעיצומו של 'פולי- קרייסס' כלומר התרחשות בו זמנית של מספר אירועים קטסטרופאליים בכל העולם".
יצחקוב בחרה להציג את התחזית באמצעות ארבע קטגוריות, fight, flight, freeze, fawn ואני בוחרת להתמקד ב fight הרלוונטי כל כך לתקופה.
אני מניחה שהחיזוי לגבי האדום נעשה לפני השבעה באוקטובר. איך זמנים טעונים הם השראה למגמות אופנתיות?
"תחזית הטרנדים אמנם נחשפה כארבעה חודשים לפני השביעי באוקטובר אבל איסוף הנתונים בהחלט היה מאוד מציף. תמיד קיים החשש שלא להפחיד או לדכא את הצרכנים של התחזית ואם זאת, התפקיד שלי לשקף את העולם כמו שהוא. מסיבה זו, אני חייבת לקחת אחראיות ולבדוק לעומק את המידע שאני אוספת. מכיוון שהשנה הייתה רגישה במיוחד, לא ידענו מה יהיו התגובות לתחזית, אבל לשמחתי אנשים התרגשו והתחברו אליה כי היא דיברה לכולם".
איך בעצם צומחות מגמות כאלה?
"מהשוליים העליונים והתחתונים של העולם. התפקיד שלי הוא לערוך ולהגיש את זה לקהל. זמנים טעונים, שלעולם מובילים בסופו של דבר לצמיחה, הם המקור של מעצבים ואמנים לייצר טרנדים חדשניים שמאתגרים את הנפש. האג׳נדה שלי היא לקחת אירועים מורכבים ולנסות למנף אותם למקומות טובים ומועילים".
באיזה מובן את מתכוונת ל FIGHT כשאת מדברת על האדום? ואיך בדיוק את מתייחסת אליו? כאל טרנד? מקרו טרנד? מגמה?
״תחזית הטרנדים לשנים 2024/25 מדברת על יציאה מחוזקת ממצב או סיטואציה לטובת צמיחה מחודשת. כשאני בוחנת את המושג the outgrowth בקונטקסט של משברים שפקדו אותנו ברמה הגלובלית והלוקלית בשלוש השנים האחרונות, אני יכולה לומר בבטחה שאנחנו נמצאים בעיצומו של 'פולי- קרייסס' כלומר התרחשות בו זמנית של מספר אירועים קטסטרופאליים שהעולם שם עליהם את הדעת".
ומה צפוי לנו מעכשיו?
"השנתיים הבאות יתמקדו בהכרח בדפוסי התמודדות עם טראומה, החלמה, התחדשות ויציאה ממשבר. את זה אפשר לומר מתוך הסתכלות על הצורך האנושי לתקווה, החלמה והפוגה נפשית מתבקשת לצורך התקדמות לדפוס האבולוציוני הבא שלנו כאנושות. כמותגים וחברות אנו נדרשים להתכונן לקראת העתיד ולהבין לאן האנושות הולכת ואיך לייצר מוצרים מותאמים".
איך התחזית מסדרת את כל זה?
"ארבעת ה F'S בתחזית הם מקרו טרנדים רעיוניים ועיצוביים שסימנו בהשראת מנגנוני התגובה של בני האדם לטראומות וסכנות. מקרו טרנד כזה חייב לבוא לידי ביטוי לפחות בשלושה תחומים שונים על מנת לאשש אותו. המקרו טרנד הראשון, fight, מבטא את האופי החזק והמתריס של דם אדום שכצבע מגלם עוצמה, התרסה ורוח בלתי נכנעת. האדום החזק הזה הוא צבע שמהדהד עמוקות בנפש האדם, כשהוא מסמל לא רק את התשוקה והכוח הטבועים במגמת המקרו של 'לחימה', אלא גם את העוצמה הגולמית והמאבק המגדירים את תקופתנו".
באיזה אופן האדום עובד על עוצמה ונחישות מצד אחד ועל התמודדות מול הזוועות המתרחשות בימינו בארץ ובעולם מצד שני?
"האדום בלט בתהליך המחקרי בצורה חריגה מאוד ולכן הוא השתלב במקרו טרנד Fight כצבע שזועק לאנושיות וכאב עולמי ומאידך מביע התרסה ורצון עז לשינוי. הקונספט הזה יבוא לידי ביטוי בקבוצה של אנשים שילחמו בכל מה שרע בעולם. הם ישתמשו בכנות מהפכנית, חשיפה, הומור שחור ונראות מאוד לוחמנית שמטרתה לייצר שינוי קיצוני. גם מעמד האישה ילך ויתעצם ויביא לשינויים עצומים בתחומים רבים".
איך אפשר להפריד בין הפחד והדחייה שהצבע מעורר במיוחד בימינו לבין מה שהוא מסמל בפן החיובי והשלילי שלו?
"זה אכן אתגר מורכב, אך אפשרי. הדרך להתמודד עם זה היא דרך הבנה עמוקה יותר של ההקשר והמשמעות שלו.
"ראשית, חשוב להכיר בכך שהתגובה הרגשית שלנו לצבע היא לעתים קרובות אוטומטית ומושפעת מהחוויות האישיות והתרבותיות שלנו. במקום להיכנע לתגובה הזו, עלינו לנסות להתבונן בצבע באופן יותר אובייקטיבי ולחקור את מגוון המשמעויות שלו. כך לגבי האדום – ניתן להתחיל בחקירת ההיסטוריה והסמליות של הצבע בתרבויות שונות. זה יכול לעזור לנו להבין שהמשמעות שלו היא רב ממדית ומשתנה בהתאם להקשר.
"בעוד שבימינו האדום עשוי לעורר אסוציאציות של סכנה או אלימות, הוא גם מסמל חיים, אהבה, ואנרגיה בהקשרים אחרים. כך, ניתן לנסות ליצור חוויות חיוביות חדשות עם הצבע האדום. זה יכול להיות דרך אמנות, עיצוב, או אפילו בחיי היומיום. ככל שנחשף יותר להקשרים החיוביים של הצבע, כך נוכל לפתח תפיסה מאוזנת יותר כלפיו. בסופו של דבר, היכולת להפריד בין תגובותינו הרגשיות המיידיות לבין ההבנה העמוקה יותר של משמעויות הצבע, היא תהליך מתמשך של למידה ומודעות. זה דורש סבלנות ופתיחות, אבל מאפשר לנו לראות את העולם בצורה מורכבת ועשירה יותר".
אירועי העיצוב בארץ ובעולם עוסקים לא מעט בהתמודדות עם חוסן ונזקים שנגרמים כתוצאה מקונפליקטים ואסונות ובכך הם למעשה מראים איך עיצוב משפיע, מסייע ותומך במציאות. איך את משליכה את כל זה על זיהוי הטרנד האדום?
"זיהוי הטרנד האדום דם מתקשר באופן הדוק לנושאים שעלו במהלך השנה ויעלו באירועי העיצוב הקרובים שכן הוא משקף את המציאות המורכבת והמאתגרת שאנו חווים כיום. המקרו טרנד האדום, המסמל לחימה והתמודדות והוא מתכתב ישירות עם הנושאים של חוסן, התמודדות עם נזקים ועיצוב למצבי קיצון.
"העיסוק בעיצוב למצבי קיצון ובמתן כלים להתמודדות וחוסן רגשי, משקף את הצורך הגובר בפתרונות יצירתיים ומעשיים למציאות מאתגרת. זה מדגים כיצד המקרו טרנד האדום בא לידי ביטוי בעולם העיצוב – לא רק כסמל לקונפליקט, אלא גם כמניע לחדשנות ופתרונות לבעיות מורכבות כמו הצלה ושימור חיים שמהדהדים את האנרגיה והעוצמה שהצבע האדום מייצג. הפתרונות הללו מדגישים את הדחיפות והחיוניות של העיצוב בתקופות משבר, ומראים כיצד היצירתיות והחדשנות יכולות לשמש ככלי להתמודדות עם אתגרים קיומיים.
"העובדה שאירועי עיצוב מרכזיים מתמקדים בנושאים אלו, מחזקת את הזיהוי של הטרנד האדום כמגמה מרכזית. זה מראה שהצורך בהתמודדות, חוסן, ופתרונות יצירתיים למצבי משבר הוא לא רק תופעה מקומית, אלא מגמה גלובלית המשפיעה על עולם העיצוב כולו. יתרה מזאת, העיסוק בנושאים אלו באירועי עיצוב, ממחיש כיצד הטרנד האדום מתבטא לא רק בתגובה פסיבית למציאות, אלא גם ביוזמה אקטיבית לשינוי ושיפור. זה מדגיש את התפקיד החיוני של העיצוב בעיצוב המציאות עצמה, ולא רק בהתאמה אליה".
מה מסמל הצבע האדום בקנה המידה הגדול ואיך הוא חודר לחיינו בתחומי הפוליטיקה? כלכלה? חברה? שינויי מזג אוויר? אבל גם קמעונאות?
"הצבע האדום מסמל עוצמה, דחיפות, ושינוי קיצוני. הוא מייצג את הצורך בפעולה מיידית ואת המתח הגובר בתחומים רבים של חיינו. בזירה הפוליטית, האדום מסמל את הקיטוב הגובר, את עליית הפופוליזם ואת הצורך בשינוי מערכתי. הוא מייצג גם את הדחיפות בנושאים כמו זכויות אדם וחירויות אזרח. בכלכלה, האדום מסמל אזהרות ומשברים כמו אינפלציה גבוהה או שווקים תנודתיים. הוא גם מייצג את הצורך בחדשנות ושינוי מודלים כלכליים מסורתיים. בחברה, האדום מייצג את התסיסה והמחאה, את הקריאה לצדק חברתי ושוויון וכן את האינטנסיביות של השיח החברתי ברשתות החברתיות. בהקשר של שינויי אקלים, האדום מסמל את הדחיפות והסכנה – שריפות ענק ושיטפונות, אזהרות על אירועי מזג אוויר קיצוניים, וכן את הצורך בפעולה מיידית נגד משבר האקלים. בעולם הקמעונאות, האדום משמש לא רק כאמצעי משיכת תשומת לב, אלא גם חדשנות ונועזות בעיצוב מוצרים. הוא מייצג גם את המעבר לחוויות קנייה אינטנסיביות יותר ואת הדחיפות בהתאמה למגמות משתנות במהירות.
"בכל התחומים הללו, הצבע האדום מסמל את התגברות הקצב והאינטנסיביות של החיים המודרניים וכן את הצורך בתשומת לב מיידית, בפעולה נחושה, ובשינוי משמעותי. האדום מזכיר לנו את הדחיפות של האתגרים העומדים בפנינו, אך גם את הפוטנציאל לשינוי חיובי ומשמעותי".
באיזה אופן, אם בכלל, האדום נכנס אל עיצוב הפנים הציבורי והפרטי?
בעולם עיצוב הפנים, אדום דם לא מתאים לצנועים שביננו. הוא פורץ לחללים, תובע תשומת לב ומשאיר רושם מתמשך. זהו צבע שמכניס תחושת חיות, אנרגיה ועוצמה לחדר. בין אם באמצעות קיר נועז או רהיטים בולטים, מטבחים אדומים וכדומה. אדום דם בעיצוב פנים מסמל את האימוץ של הטבע הגולמי והבלתי מרוסן של הצבע כצבע עז, חסר פשרות וכזה שמהווה תזכורת לדם, ליזע ולדמעות שמגדירים את החוויה האנושית".
ובאיזה אופן הוא מתגלגל שוב אל תחום האופנה העילית ואופנת הרחוב?
"בעולם האופנה, הצבע האדום דם שולט על מסלולי התצוגות וממזג את גווניו העזים עם נימה של אמפתיה וחום. האדום כאן חורג מהאסתטיקה והופך לכלי בידי המעצבים לעורר רגשות עמוקים וליצור חיבור עם הקהל. אדום דם באופנה הוא לא רק נועז, הוא כוח מהדהד שמאתגר ומהפנט. השנה בשבועות האופנה רואים יותר ויותר לוקים שלמים של אדום בחליפות, שמלות, אביזרים וביוטי".
באיזה אופן האדום ימשיך ללוות אותנו בתחזיות של השנה הבאה בפרט ושל השנים הקרובות בכלל?
"זה נכון שהאדום הוא לא צבע חדש, אלא שהשנה הוא בא לידי ביטוי בעוצמות גבוהות ולכן הוא ראוי להתייחסות. הוא צפוי להמשיך ללוות אותנו בתחזיות של מגמות עיצוביות גם בשנים הקרובות והדומיננטיות שלו, על גווניו השונים, תישאר חזקה ותמשיך לשדר על התדר שבין עוצמה רגשית לאסתטיקה נועזת".
תחזית הטרנדים הבאה של נתלי יצחקוב תתפרסם בעמוד האינסטגרם שלה THEVISIONARY2 בסוף דצמבר 2024. בינתיים, ועד תחילת ינור 2025, צוכלו ליהנות מהחדר בעיצובה, כחלק מתערוכת 'צבע' במוזיאון העיצוב חולון.