טכנולוגיית הדפסת בתלת ממד הולכת ומשתדרגת ועושה צעד נוסף אל עולם האופנה עם תוצרים מרהיבים שמציעים פרספקטיבה חדשה למלתחה שלנו
הדור הבא של האופנה: קולקציה מודפסת בתלת ממד
טכנולוגיית ההדפסה בתלת ממד ממשיכה לשלוח את זרועותיה הארוכות אל עבר תחומים שונים בחיינו. בין הדפסת מוצרי צריכה, מזונות קולינריים או חומרי בנייה. האם עכשיו היא הולכת לכבוש ולעשות מהפך בעולם האופנה? שוחחנו עם המעצבת גנית גולדשטיין, שחוקרת את ההשפעותיה על עולם הטקסטיל ודרך היצירות שלה מותחת את גבולות עיצוב האופנה.
מסלול לימודיה המרשים של גולדשטיין נודד בין יעדים שונים ברחבי העולם, כשבכל מקום היא מוסיפה נדבך נוסף אל סל הכלים שלה. את מסעה התחילה בלימודי התואר הראשון במחלקת צורפות ואופנה בבצלאל. בשנה השלישית לתואר, יצאה לחילופי סטודנטים ביפן, שם התמקצעה בעבודות יד יפניות מסורתיות. עם סיום לימודיה, התקבלה למלגה ב-Royal College of art היוקרתי בלונדון, לתוכנית שמשלבת חידושי טכנולוגיה בעולם הטקסטיל. את פרויקט הגמר שלה עשתה בשוויץ, שם שהתה במסגרת תוכנית רזידנסי וכעת, היא לוקחת חלק בתוכנית ייחודית באוניברסיטת MIT הנחשקת כחלק מתואר מתקדם באדריכלות.
החיבור עם סטרטסיס לא נעצר שם "הצגנו את הקולקציה בשבוע העיצוב במילאנו ב-2019, שכללה שתי זוגות נעלים נוספות, כפכפים שנוצרו בהדפסה על גבי עור וסדרת תכשיטים. זה המשיך כחלק ממלגה של האיחוד האירופי, שהפגישה בין מעצבים מכל העולם עם חברות המתעסקות בטכנולוגיה בטקסטיל, במטרה לבחון איך הטכנולוגיה יכולה להעצים את תחום האופנה. הפרויקט עוסק בשילוב בין רקמה והדפסה ואיך מחברים את מלאכת היד עם הטכנולוגיה. בפן הצבעוני, ברקמה קשה לעשות גרדייאנט לעומת טכנולוגיית מוליטיקולור בתלת ממד. הקימונו היה אחד מפריטי הלבוש הכי גדולים שסטרטסיס עשו, הוא היה מורכב מ-16 חלקי פאזל, שהתחברו ללא תפירה על ידי מחברים מודפסים על בד".
גם במהלך תקופת הקורונה היא המשיכה לעבוד באדיקות מול החברה, כשהעבודה הדיגיטלית אפשרה לה להמשיך ולעסוק בזה משלט רחוק חרף הסגרים. "הייתי שולחת להם קובץ דיגיטלי, במקביל שולחת בד והם היו משלבים אותם יחד". המגפה הביאה את גולדשטיין לחפש דרכים יצירתיות להציג את הקולקציה בזמן שהעולם היה בסגר. "עשיתי תערוכת מציאות מדומה ואת הבגדים שהכנתי, הכנסתי למערכת VR שאפשרה לראות את הבגדים בתלת ממד בתמונה וכקובץ תלת ממדי". הקשר שנרקם בין חברת הטכנולוגיה למעצבת הצעירה, המשיך להניב פירות וכעת היא משיקה את הקולקציה האחרונה שלה, כשהחידוש בה טמון בעיקר בהבנה עמוקה יותר אודות מהות הטקסטיל.
לחברת סטרטסיס חטיבת עיצוב שמיועדת לעסוק בפרויקטים בתחום עיצוב המוצר, החל משלב הפיתוח, בחינת אבי טיפוס ועד ייצור סדרתי. החטיבה עובדת עם מגוון תעשיות; מוצרי צריכה, אלקטרוניקה ביתית, רכב, חינוך ואקדמיה, אופנה, קוסמטיקה ואריזות. "סטרטסיס משתפת פעולה עם מעצבים מובילים ומותגי-על בשוק האופנה על מנת לייצר ולפתח תקדימים עיצוביים שיהוו הוכחת היתכנות והשראה לשוק האופנה הגבוהה" מסבירה נעמי קמפפר, קריאייטיב דירקטור בחברה. "העבודה המשותפת על הפתרונות העיצוביים והגדרת הצרכים, עם המעצבים ועם צוות המומחים שלנו בסטרטסיס, מסייעת לנו בהבנה, בפיתוח, ושיפור הטכנולוגיה ובקידומה. שיתוף הפעולה עם המעצבים מאתגר את המיישמים, מאפשר לנו לבחון מבעוד מועד את הגדרת היעדים השיווקיים, ומסייע בפיתוח החומרים והיישומים העתידיים, הייחודיים לשוק האופנה". פירות העבודה המשותפת יוצגו בשבוע הבא במהלך שבוע העיצוב במילאנו. "סדרה של כ-40 מוצרי אופנה חדשים הכוללים בין היתר ביגוד, הנעלה, שמלות, תיקים, ארנקים, מנורות ואריזות קוסמטיקה. הפרויקטים נעשו בשיתוף עם קבוצות מעצבים ידועים, ביניהם קארים ראשיד, אסא אשוח, קיימין, 'אילוזורי מטריאל', גנית גולדשטיין, ג'וליה קורנר, שלשיית אספור, פוראבה, ו-יסנה רוקגם".