איך גורמים לאוכל להראות טעים ונחשק בפרסומת? מה הפער בינו לבין המציאות? ואיך ממחישים סאונד או ריח בצורה ויזואלית? המעצב עמית פרבר מאיר לנו את עולם הקולינריה באור
סודות העיצוב מאחורי עולם הקולינריה
האוכל הוא ללא עוררין נמצא בלב ליבו של כל ביקור במסעדה, אבל מאחוריו יש מערך שלם של החלטות וגורמים שתומכים, מזקקים ודוחפים אותו קדימה. החל מעיצוב החלל, התאורה, הריח והמוזיקה ברקע, הכיסא שמכתיב תנוחה מסוימת או הצורה והמרקם של הכלי ממנו אתם טועמים, מבלי שתשימו לב, כל אלו מעשירים את החוויה. בין אנשי המקצוע שעומלים מאחורי הקלעים של עולם הקולינריה, פגשנו את המעצב עמית פרבר. בשיחה מרתקת ומלאת תשוקה למקצוע, הוא חושף בפנינו נדבכים נסתרים מאחורי האוכל שלנו.
עם תואר ראשון בעיצוב ואומנות ותואר שני בעיצוב תעשייתי, פרבר עוסק כיום בעיצוב מזון ולייף סטייל, וחולש על תחומים שונים החל מפרסומות, ספרי בישול, פופ אפים ומסעדות. הוא החל את דרכו בתחום הסטיילינג למזון, אך הוא פועל תחת מטרייה רחבה יותר של ארט וקונספטים בתחום. "חזרתי להתעסק לא ב'מה', אלא ב'איך'" מציין פרבר. התשוקה לאוכל בערה בו תמיד והיא באה לידי ביטוי גם במהלך לימודי העיצוב. "אם אני אקח את כל הפורטפוליו שלי כסטודנט, האוכל היה שם כל הזמן; עיצבתי כלי אוכל, עבודה עם האוכל עצמו, סביבות של אוכל". כמו מרבית הסטודנטים, במטרה לממן את התואר עבד ומלצר פרבר במסעדות בעיר. כך הגיע לעבוד ב'לחם ארז', שם הכיר לראשונה את השף ארז קומורובסקי, שלימים פתח בפניו צוהר לתעשייה. בזמנו, התחילה תוכנית התמחותD-Vision של חברת כתר ופרבר פנה אל קומורובסקי במטרה להגיע אליה "ביקשתי ממנו שיעזור לי דרך סמי סגול (בעליה של כתר ויזם התוכנית) שהיה לקוח שלנו, להגיע דרכו לתוכנית" מספר פרבר. באותה התקופה 'לחם ארז' עברה שינוי ארגוני והפכה לרשת ובמקום למלא אחר הבקשה, הציע לו השף תפקיד כמנהל עיצוב, לנהל את כל הרשת ברמה הוויזואלית.
אחרי שש שנים בתפקיד, מבלי לדעת לאן מועדות פניו יצא פרבר לדרך עצמאית. דבר אחד היה לו ברור, שהעיסוק שלו ייגע בתחום המזון "התגלגלתי לתחום הסטיילינג דרך המלצה. אמרו לי שזה תחום מעניין, מאוד לא מטופל בארץ, עם מעט מאוד אנשים וזה מה שעשיתי. הגעתי בזמנו למוסף הארץ, למדור של חיים כהן. בפעמים הראשונות השפלתי מבט ועשיתי מה שהוא אומר וזה פורסם במוסף עם תמונות וקרדיט לפרבר על הסטיילינג "אמרתי אלוהים ישמור, לא עשיתי כלום" נזכר פרבר בחיוך "כל השאר היסטוריה". לאט-לאט זה תפס תאוצה, עבודה הביאה עבודה אחרת עד שפרויקטים גדולים נכנסו לתמונה.
כיום פרבר עובד בעיקר עם מותגים מסחריים, שהבינו את חשיבות העיצוב בתהליכי החברה ותפקיד המעצב שלוקח חלק בהם ומביע דעה. "אני עובד עם חברות מסחריות על דברים קטנים וגדולים כאחד. אני מלווה שנה שישית את מחלבות גד עם כל המהלכים הוויזואליים, לדוגמא חוברת שבועות הקרובה עבדנו עליה, החל מרמת הרעיון, מה עושים השנה ואיך אבולוציונית שומרים את שפת המותג ועדיין מחדשים. Rebar הם דוגמה ללקוח שהוא שנים איתי, מעבר לעוד סשן צילום או הפקה, אני לוקח חלק בתוך מעגלי חשיבה וזה מרתק, כל המיתוג מחדש שהם עושים, כל ההרחבה מתוך סל המוצרים החוצה. היום אנשים הבינו שיש בנו ערך מוסף כמעצבים".
כתבות קשורות בתחום