תגידו "מזל טוב" לאילן בז'ה ולהדס הימלשטיין על תפקידיהם החדשים בשנקר, "כל הכבוד" לנטע וייס ממנשר על זכייתה בפרס אאא, "תמשיכו ככה" לאוצרים ממכללת ספיר והטכניון ולמחלקת הצילום בויצו חיפה על תערוכות בארץ ובחו"ל, ו"סחתיין" לזהרה סעיד ורואן סלאלחה ממכללת אורנים על מיקומן בחממת הקולנוע התיעודי
שני ראשי מחלקות חדשים, שתי תערוכות ופרס אחד – רותח באקדמיה
טקסטיל ואופנה
שני מנויים חדשים וחשובים התרחשו לאחרונה בשנקר. המועצה האקדמית העליונה החליטה למנות את אילן בז'ה לעמוד בראש המחלקה לעיצוב אופנה ואת הדס הימלשיין לעמוד בראש המחלקה לעיצוב טקסטיל. בז'ה יחליף את גב' לאה פרץ, שעמדה בראש המחלקה ב-22 שנים האחרונות ואילו הימלשטיין, ששימשה בשנים האחרונות כממלאת מקום בתפקיד ראשת המחלקה לצידה של גלי כנעני, תמשיך בתפקיד בעצמה.
אילן בז'ה, סיים בהצטיינות לימודי עיצוב אופנה בשנקר (1995), ונחשב היום למעצב אופנה בכיר בעל ניסיון רב באקדמיה ובתעשייה. בין היתר, עבד בבגיר, גולף אנד קו, גולף, פולגת, טאג וומן וחברות אחרות.
הדס הימלשיין, בוגרת המחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר, היא מעצבת ו״פעילה״ (activist) בטקסטיל, עוסקת במחקר ופיתוח של חומרים וטכניקות עכשוויות בטקסטיל, אריגה תעשייתית וידנית, עובדת ומקדמת שיתופי פעולה עם התעשייה בארץ ובחו״ל. בין היתר, עבדה כמעצבת ראשית ומנהלת סטודיו במפעלים Ramtex Design, דלתא, פיברוטקס, תפן טקסטיל ועוד.
ישראל בויימאר
ד"ר ענבל בן אשר גיטלר מהמכללה האקדמית ספיר, ד"ר אדר׳ יעל אלואיל מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון ואדר׳ דנה גורדון ואדר׳ ערן טמיר-טאוויל מהגלריה בבית האדריכל בתל-אביב – הם אוצרי התערוכה על אדריכלות ישראלית שתוצג בויימאר, גרמניה, במסגרת האירועים לציון 100 שנים לתנועת הבאוהאוס. התערוכה, Timely Teaching – 'הוראת השעה: חינוך אידיאליסטי ואדריכלות מודרנית', הוצגה לראשונה בבית האדריכל וייחודית בכך שהיא מתמקדת באדריכלות של מבני חינוך. כעת, התערוכה נבחרה להציג בויימאר, לאחר שבן-אשר גיטלר ואלואיל, נציגות ארגון DoCoMoMo בישראל (הארגון הבינלאומי לתיעוד ושימור מורשת האדריכלות המודרנית) יחד עם שותף גרמני, האדריכל רוני שולר, מאוניברסיטת הבאוהאוס בויימאר, זכו במענק בסך 3,000 יורו. לאחר התצוגה בויימאר, התערוכה תנדוד ברחבי גרמניה במשך שנה.
פרס טיפוגרפי
בפעם השמינית, הוענק ממש לא מזמן, פרס אאא לקידום ועידוד יצירה ומחקר בתחום הטיפוגרפיה והשפה העברית. הפרס, מוענק בכל שנה לבוגרים טריים מהמחלקות לתקשורת חזותית בארץ שפרויקט הגמר שלהם עוסק באחד מהנושאים הבאים: תיעוד, שימור, היסטוריה ו/או החייאת השפה העברית, פיתוח פונטים עבריים, עיצוב גרפי מקומי ראוי לשבח.
השנה, הוענקו הפרסים למיכל שומר HIT, שיר נידם שנקר, אריה קופרשמידט HIT, נטע וייס מנשר, מיכאל טייבר מוסררה, רוני קוך שנקר, נטע סינר ויצו חיפה ורוני גינוסר בצלאל.
'מבט טיפוגרפי' הוא מחקר ויזואלי באמצעות קו, כתם ועיגול של נטע וייס ממנשר. ״הפרויקט הוא מחקר טיפוגרפי ויזואלי, בו ביקשתי לבדוק מהו הגבול בין פונט קריא ולא קריא, כיצד צורות משפיעות על מבנה האות ומהי הגדרה של משקל טיפוגרפי" אמרה וייס "הפרויקט, בנוי משש חוברות המספרות את תהליך העבודה שלי, כשכל אחת מהן מתייחסת לחלק אחר, ללא סדר כרונולוגי: סקיצות, השראה, ניתוח, הרכבה, משפחה ומשקל לוואי. התהליך התחיל מניסיונות של פירוק צורני של אותיות וכתבים בסיסיים מספר ׳כתב האמנות העברי׳. עם מהלך העבודה, החלטתי להתמקד בעיצוב אותיות הבנויות משלוש צורות: עיגול, קו וכתם, ולבחון אותן על פונט ׳ברצלונה׳״.
תעודה נשית
זהרה סעיד ורואן סלאלחה, שתיהן ממכללת אורנים, זכו להכלל בפרויקט של חממת קולנוע תיעודי לנשים הכולל עשר יוצרות בלבד. מטרת החממה, שתתחיל בספטמבר הקרוב, לתמוך ביוצרות קולנוע מוכשרות ממגוון רקעים ולסייע להן לפתח סרטי תעודה עוצמתיים ויצירתיים בליווי מנטוריות, מבכירות יוצרות התעודה בארץ. החממה בחרה בשתיים לאחר שהגישו את הרעיון לסרט התיעודי, מבלי לדעת פרטים ביאוגרפיים אודותיהן. הסיוע יארך כשנה, במהלכה תקבלנה ליווי וייעוץ פרטניים מצוות מקצועי מוביל, עד לשלב ההפקה, כולל סמינרים במימון מלא של התוכנית, הרצאות, כיתות אמן עם אנשי מקצוע בכירים בארץ ובעולם, סיוע בגיוס תקציבי הפקה, ובסיום – הצגת הפרויקטים בפני נציגי גופי שידור, מפיקים ואנשי מקצוע.
שלושה דורות
בבית קנדידוף נפתחה התערוכה 'מצפן' בה מציגים בוגרי המחלקה לצילום של המרכז האקדמי ויצו חיפה 1990-2018. בתערוכה, יוצגו מיטב העבודות, צילום ווידיאו, של עשרות בוגרי המחלקה לצילום של ויצו חיפה, לדורותיו. מיום הקמתה, המחלקה הממוקמת בחיפה מבקשת לחקור ולחתור למגע באמצעות המצלמה אל מול סוגיות מורכבות ונפיצות. שאלות של זהות, מרכז ופריפריה, פרט מול החברה ועוד נידונות בכלים שמאפשר כיום המדיום הצילומי על גווניו השונים. המצפן מסמן כיוון, מורה דרך, מסייע בניווט במרחב בו מתקיימות אינספור אפשרויות ושבילים. כמצפן, רואה עצמה המחלקה לצילום כמתווה דרך וכיוון ומעניקה קול לפרטים שנוכחותם בתרבות ובחברה כה הכרחית. חלל נפרד בגלריה מוקדש לצלם ולראש המחלקה לשעבר מיכה קירשנר ז"ל.
// אוצרים: ראובן קופרמן, ערן ברק. עד: 16/11. הצורפים 14, יפו.