איך קורה שתצלום ישן משוק פשפשים בפריז הופך למושא אהבתו והשראתו של אמן צעיר
זה התחיל ביום סתווי בפריז כשהיה לה מבט עצוב בעיניים
דיוקנה של אישה צעירה בעלת עיניים בהירות ונמשים על אפה, היא האלמונית שתמונתה מכסה היום את קירותיה של גלריה קטנה בפריז. תצלום זה הינו נקודת המוצא לעבודתו של אמן התקשורת החזותית היפני, Kensuke Koike, בתערוכה אינטימית בשם 'שלי לעד', על הגבול שבין אהבה לשיגעון, הוא מחייה תצלום אחד ישן.
עדיין לא רשומים לניוזלטר של LEGIT? זה הזמן להקליק
הסוד שבעיניה
"זה התחיל ביום סתווי בפריז" מספר לי קנסוקה קויקה, אותו פגשתי במקרה בביקורי בתערוכה. הוא שוטט בין דוכני שוק הפשפשים בעיר העמוסים בסחורה, כשלפתע נתקל בתצלום ישן שלכד את עיניו. דיוקן של בחורה צעירה בולטת בגוון עורה הבהיר על הרקע השחור מאחוריה. היה משהו בעיניה המביטות ישירות למצלמה שמשך אותו לבחור בה מבין שלל הצילומים הבערימה. תנוחת הראש המוטה קלות הצידה סקרנה אותו. שום פרט לא היה רשום על גב התמונה וכך, מבלי לדעת דבר אודותיה, כמתאהב באדם זר לחלוטין, החל לנתח ולנסות לפענח את הדיוקן שבידיו.
בין אהבה לשיגעון
בניסיון לחקור אודות האלמונית המסתורית, הוא בחן את תווי פניה. מפרק ומשחזר את התצלום. מותח את גבולותיו ובוחן את האפשרויות הטמונות בו. בעבודה ספק אובססיבית, הוא חוזר ומשנה את אותה התמונה שוב ושוב. כך, בצורה רפטטיבית ודידקטית, הוא יוצר יותר מ 50 וריאציות שלה. עם תשומת לב לפרטים, הוא חותך צורות גיאומטריות פשוטות ומדביק אותן בסדר חדש. באקט כמעט אגרסיבי, הוא חותך את פניה העדינות וכשברים מחבר את החלקים חזרה. לעיתים, זהו משחק בחומר עצמו, המעניק עומק וטקסטורה לדימוי הדו ממדי. ולפעמים, זהו שינוי מזערי בלבד בזווית העיניים ומתקבלת הבעה אחרת לגמרי. כמו בהרכבת פאזל, מחפש הצופה בעיניו את מקורם של החלקים ובראשו מרכיב את התמונה מחדש.
כתבות קשורות בתחום
עידן המדיה
העבודה של קויקה, מתכתבת עם עידן הפילטרים והפוטושופ של ימינו, המעוותים ומפעילים מניפולציות על התצלום הקיים. אולם כאן, האמן עושה זאת באופן ידני, על גבי ההדפס עצמו. קויקה, הינו אמן ממוצא יפני, שחי ועובד בשנים אחרונות בוונציה. בעבודותיו, הוא יוצר קולג'ים מעניינים עם קריצה ונותן פרשנויות מודרניות לתצלומי וינטג' ישנים. את תערוכת הסולו הזו, הוא מציג במסגרת שיתוף פעולה בין The Room, מוסד חדש שמטרתו לקדם אמנים צעירים, וגלריית Septieme, שנפתחה לפני מספר חודשים בלבד במרכז פריז. את העבודה, עליה עבד מספר שבועות מתוך חלל הגלריה, יצר במיוחד לתערוכה הנוכחית וכך, הפך אותה ממרחב תצוגה בלבד לחלל עבודה עד אשר קירותיה התמלאו כולן ביצירותיו.
למי מכם שמזדמן להגיע לעיר, הכניסה לתערוכה חופשית וצפויה להיסגר ב 11/1.