שירותים ציבוריים או יצירת אמנות? (צילום: Daniel Herendi)

פששש... השירותים הציבוריים שהפכו ליצירת אמנות

מאחורי המיצב המשעשע, הצבעוני ומעורר החיוך שממוקם בחלל הכי מפתיע עומדת לא מעט ביקורת על הנגישות לאמנות ועלינו כחברה

ההחלטה לפנות אל Miklós Kiss הגיעה מיד כשנתקלתי בפרויקט המשעשע שלו POP&ROLL – פרויקט אמנות חדשני ופורץ גבולות שנע על הרצף שבין טכנולוגיה, עיצוב והבעה אמנותית. הפרויקט, שממוקם בלב ליבה של בודפשט, משלב שלושה חללים: גלריה לאמנות, חנות ושירותים ציבוריים יוצאי דופן. קיס עונה לי תוך שתי דקות. 

ראשית, הוא מסביר ש kissmiklos הוא הכינוי שלו כאמן שמורכב מהיפוך הסדר של שמו ושם משפחתו. כשאני מחפשת עליו מידע, אני מגלה שמדובר באמן הונגרי שעוסק בוויזואליה ועיצוב גרפי בשילוב עיצוב מוצר ועיצוב פנים. הסגנון האמנותי המקורי המזוהה אתו, כך מסתבר, מאופיין בגישה קונספטואלית חזקה ובאיכות אסתטית נקייה וייחודית.

KissMiklos בכבודו ובעצמו (צילום: Eszter Sarah)

ART TOILET הוא פרויקט שבו שירותים ציבוריים פוגשים אמנות, פשוטו כמשמעו. "אני רואה ביצירה הזדמנות והמשימה להפוך אמנות לנגישה ולחלק בלתי נפרד מחיי היומיום גורמת לי להנאה מרובה. למעלה מ 100 יצירות אמנות ו 20 אסלות ייחודיות נמצאות בחלל התצוגה המיוחד שהופך ליצירת אמנות בפני עצמו. הקונספט המשחקי משמש לי ככלי עזר ליצירת חוויה אסתטית פחות שגרתית המזמינה את המבקרים לעסוק באמנות בסביבה בלתי צפויה"

שירותים ציבוריים (צילום: Daniel Herendi)
פוגשים אמנות (צילום: Daniel Herendi)
פשוטו כמשמעו (צילום: Daniel Herendi)

חלל השירותים שואב השראה ממכוני הספא ובריכות השחייה ההיסטוריים של בודפשט ומעולמות המשחקים המפוקסלים של שנות ה-80 וה-90. אל זה, הוסיף KissMiklos את יצירות האמנות הסוגננות שלו, כמו הציוריום, הצעצועים, הדמויות, המקקים והאמוגרמות (דמויות שפניהן עשויות מאותיות ומבטאות רגשות או מחשבות). 

אבל כדי לייצר חוויה הוליסטית כוללת, אפילו המוזיקה והריח באזור השירותים נבחרו בקפידה כשגם המוזיקה נלקחה מעולמות משחקי הווידאו הבדיוניים ומאזכרת את מהלכי המשחק מהשלב הראשון ועד הניצחון.

טיפל בכל פינה (צילום: Daniel Herendi)
כל הדרך למטה (צילום: Daniel Herendi)

העיצוב החמוד, שלעיתים נמצא על גבול מתיקות היתר, לא נטול אירוניה ופרשנות חברתית שמחלחלת במבקרים ככל שהם מעמיקים בפריטי התצוגה. כשהם נכנסים, הם נתקלים בציור פה ענק שעל פניו משמש כעמדת צילום מושלמת לאינסטגרם. אבל רק לאחר הצילום הם למעשה מגלים את הכתובית "תן לי את הלייק היומי שלי" המשתקפת בתמונה ומהדהדת את הרצון שלנו להתבלט ולהיות נאהבים.

נקודת צילום אינסטגרמית (צילום: Daniel Herendi)
עם טוויסט (צילום: Daniel Herendi)

הלוקרים שבמבואת השירותים משמשים גם עבור אחסון פונקציונלי וגם כחלון ראווה עבור 106 יצירות האמנות, החפצים ומיצבים המוצגים בהם. "אחד הקירות, מוקדש ללוקרים שבהם מוצגים צעצועים אבודים שאספתי ושיחזרתי כשלמעשה החלפתי את פניהם באותיות המאייתות את המילה 'אבודים'" אומר KissMiklos.

מוקדש לצעצועים (צילום:Daniel Herendi)
אבודים (צילום:Daniel Herendi)

"קיר הלוקרים השני מכיל פרצופים צהובים של אמוגרפיה בשילוב עם מילים הרלוונטיות לסביבת השירותים, כגון: TABOO, SHIT, OOPS, NICE, PEACE, PEE וכדומה" הוא מוסיף.

אמוגרמות (צילום: Daniel Herendi)
מותאמות לסביבת השירותים (צילום: Daniel Herendi)

קיר לוקרים שלישי מלא בסדרת ציורי אקריליק שכותרתה SELECT WEAPON. הסדרה כוללת רובי מים מצוירים שמוכרים לכולנו ממשחקי בריכה, רק שכאן הם מלווים במילות שנאה שמוסתרות בקוד של כלי הנשק.

מילים נסתרות (צילום: Eszter Sarah)
ממשחקי יריות (צילום:Daniel Herendi)

החלל מספק המון מוקדי עניין מסקרנים אבל אחד מהם הוא ללא ספק תיקן עשוי זהב 14 קראט, המוצג בארונית כשמעליו מצלמת אבטחה. בארונית אחרת, מונח תיקן דומה כשהוא מוקף מקקים מזויפים עשויים מפלסטיק.

מה הוא עושה שם? (צילום: Eszter Sarah)

ההומור והאירוניה של KissMiklos ממשיכים גם במודעת קריעה מדומה המוצגת גם היא בתוך ארונית ושעליה כתוב: "אם אתה צריך אמנות – תקרע ותשיג אותה". חלקי המודעה המיועדים לתלישה כביכול הם בעצם יצירות ממוספרות שמאזכרות הדפסי אמנות. אבל הארונית נשארת נעולה, מה שמעורר את השאלה עד כמה האמנות נגישה ולמי?

אמנות נגישה? (צילום: Daniel Herendi)

גם תאי השירותים עצמם מגוונים מאוד בעיצובם. תאים מסויימים מייצרים אינספור השתקפויות עצמיות דרך מראות. אחרים מלאים בתיקנים עשויים פלסטיק או דמויות בדיוניות שפולשות לפרטיות המשתמש. בחלק מהתאים יש אפילו דלתות זכוכית ובהם דמויות שכמו נתפסות תוך כדי פעולה ולצדן שלט 'נא לא להפריע – ART IS AN UNWELCOMING SOCIETY'.

חצוף (צילום: Daniel Herendi)
כל פינה מטופלת (צילום:Daniel Herendi)
גם כאן (צילום:Daniel Herendi)

כל הפרט בשירותים האלה הופך אותם ליצירת אמנות אחת גדולה שמאחוריה לא מעט משמעויות עמוקות. אפשר להתווכח האם זה מקום ראוי אבל בכל מקרה תודו שאי אפשר להתעלם

אולי יעניין אותך גם...