גלויות של תקווה, ריקי בנימין

גלויות של תקווה: יוסי למל על המיזם לראש השנה שמייחל לימים טובים

"ראש השנה מגיע ופשוט אי אפשר לאחל בטבעיות 'שנה טובה ומתוקה'. זה קצת יותר מדי מנותק. אבל מה שכן אפשר אולי, זה להציע מעט נחמה, תקווה וחלום"

כשאני מנסה לתפוס את יוסי למל בימים אלה, המשימה כמעט בלתי אפשרית. הוא עסוק עד מעל לראש ביוזמת 'גלויות של תקווה' המשותפת לאגודת המעצבים הגרפים בישראל וקבוצת 'עיצוב חברתי'. אם נתחיל מהסוף, אז 28 העיצובים שנבחרו והודפסו על עשרות אלפי גלויות, עוררו התלהבות מיידית בארץ ובעולם וההזמנות לא מפסיקות להגיע. "אנשים מאוד רוצים תקווה" אומר המעצב יוסי למל, נשיא אגודת המעצבים הגרפים בישראל. "משרד החוץ הפיץ את הידיעה בחו"ל ונכון לעכשיו, כבר יש הזמנות משגרירויות ניו יורק, אטלנטה, טוקיו, פריז, קפריסין ומנילה. הביקוש כל כך גדול ואנחנו ממש מקווים להספיק לספק את הגלויות עד החג. אנחנו אפילו שוקלים לשלוח את קובצי המחשב של הגלויות לחו"ל ולאפשר הדפסה במדינות השונות". 

גלויות של תקווה, איילה שלף
גלויות של תקווה, אסתי עליאש

איך עלה את הרעיון לגלויות?

"הרעיון והיוזמה להוציא את הגלויות לפועל היה של אור כהן, סגן יו"ר אגודת המעצבים הגרפים בישראל. למעשה, מדובר ביוזמה שנייה שנוצרה בשיתוף פעולה עם קבוצת הפייסבוק 'עיצוב חברתי' שבאה לעודד אקטיביזם חברתי / סביבתי באמצעות עיצוב, ולאפשר למעצבים ומעצבות גרפים להשתמש בכישורים שלהם להעברת מסר מדויק וזכיר בצורה ויזאולית. את קבוצת הפייסבוק יזמה ומנהלת לילך יזדי, מעצבת גרפית וחברתית. לילך חברה לגל זונשיין, מנכ"ל אגודת המעצבים הגרפיים בישראל עוד מתחילת המלחמה. הפרויקט הראשון שעשינו יחד, בעידוד המעצבת הישראלית / אמריקאית כרמית מקלר הלר, דיבר על 'פוסט השביעי באוקטובר' ועד היום תערוכה מתוצריו נודדת ברחבי המדינה.

"מה שקרה אחרי הפרויקט הראשון זה שנותר גוף עבודה חדש שמורכב משני גופים שמשתפים פעולה בהפצת הקול הקורא ובאיסוף העבודות ממעצבים שיש להם מה להגיד על המצב".

גלויות של תקווה, כלנית מלכין
גלויות של תקווה, אילנה זפרן

מה היה הטריגר ליוזמה?

"ראש השנה מגיע ופשוט אי אפשר לאחל בטבעיות 'שנה טובה ומתוקה'. זה קצת יותר מדי מנותק. אבל מה שכן אפשר אולי, זה להציע מעט נחמה, תקווה וחלום".

ומה היה התפקיד שלך במיזם?

"אני הכנסתי למערכת הזו את המילה 'תקווה' – רעיון שעם הזמן הופך ליותר ויותר מבוקש, כי כמה זמן אפשר עוד למשוך את המצב כמו שהוא".

גלויות של תקווה, נריה בן משה
גלויות של תקווה, איילת בר נוי

מה היה הבריף לגלויות ואיך הפצתם אותו?

"עשינו קול קורא בשני הגופים וברשתות החברתיות והמעניין הוא, שגם עכשיו אחרי שהגלויות הנבחרות כבר הודפסו, ממשיכות להגיע עבודות נוספות. הבקשה שלנו מהמעצבים הייתה להגיב על המצב תוך התייחסות ספציפית למילה 'תקווה' בפורמט של גלויה דו צדדית".

איך התבצע המיון של הגלויות הנבחרות?

"הגיעו כמאתיים גלויות בהן ערכנו מיון ראשוני. בשלב הבא, וועדה מקצועית שכללה את המעצב והמאייר אהרון שבו, מנהלת המחלקה הגרפית בהוצאת 'מודן כתר' נעמה כרמלי ומרצה לעיצוב במכון הטכנולוגי חולון עדי קרליץ, בחרה 28 גלויות מובילות".

גלויות של תקווה, נעמה ניסן
גלויות של תקווה, שלי פינה

מרגשים מאוד היו הדברים שכתבה לילך יזדי בפוסט עם פרסום הגלויות:

"195 גלויות של תקווה הגיעו אלינו לקראת ציון יום השנה ל-7 באוקטובר ותחילתה של שנה חדשה. שוב נוכחנו בחשיבות העיצוב כאמצעי הבעה ועיבוד וגם כרצון להשפיע, וכמה כל אלה משמעותיים אף יותר בתקופה קיצונית כמו זו. אנחנו מודים מכל הלב לכל מי שעצרו, יצרו והשתתפו בקמפיין החשוב הזה, ועוזרים להפיץ אור, כי התקווה נזקקת והתקווה מדבקת".

גלויות של תקווה, סטאס
גלויות של תקווה, הדר קטן

למה ציפיתם עם שליחת הקול הקורא לעומת מה שקיבלתם?

"היו כמה הפתעות יפות. הרבה פעמים בתוך העיצובים השונים ניתן למצוא טוויסטים שהופכים עבודות למיוחדות ומעניינות. אני מאוד אוהב למשל את הסרט הארוג של המעצבת הוותיקה סבינה סעד שמדברת על פדיון שבויים בכסף. גרסת התקווה של סיגלונה (סיגל רק ויינטה) באיור תמציתי בשחור ולבן. ובמפה הבדיונית של אנה קריינן, שמדברת על שנת נדודים בארץ התקווה, שבה האזורים הגאוגרפיים נחלקים, בין היתר, לים האובדן, ביצות הזחיחות, גבעת התעצומות ושדות הגעגוע".

מה תפקידם של אמנים בתקופה כזו?

"האומנים הם אנשים רגישים עם עור דק וכל קטסטרופה דוקרת ושורטת אותם הרבה יותר עמוק מאשר אנשים בעולם העסקים או הפוליטיקה למשל. ההבעה של אמנים בעתות משבר היא צורך כפוי. זה לא תפקיד ולא בחירה. אני לא יודע על אף אמן שהצליח לשנות דרמטית משהו פוליטי ועם זה אני אדם אופטימי ששואף להתמודד ולשרוד. או כמו שחנוך דאום אומר 'החיים הם תקופה קשה'".

גלויות של תקווה, סבינה סעד
גלויות של תקווה, סיגלונה (סיגל רק ויינטה)
גלויות של תקווה, אנה קריין

גם שתי גלויות שלך נבחרו. מה אתה מביע בהן?

"אחת הגלויות זה HOPE, השראה ששאבתי מהאמן האמריקאי שפרד פיירי שאייר את הקמפיין של הנשיא אובמה. הגלויה השנייה, היא טייק לנושא שאני עוסק בו כבר כמה שנים: מצד אחד בור שביציאה ממנו מציצה יונה, ומצד שני, תיבת נוח לאחר שקלו המים והיונה מגיעה לבשר שיש עוד תקווה".

גלויות של תקווה, יוסי למל
גלויות של תקווה, יוסי למל

היכן מופצות הגלויות בארץ?

"בשלב הזה הגלויות מופצות במוזיאון הקריקטורה והקומיקס בחולון ובספריית בית אריאלה בתל אביב. ניתן לקבלן, חינם כמובן, גם בסטודיו מימוזה (רח' בן שמן 6, תל אביב) הבית של אגודת המעצבים הגרפים בישראל (לאחר תיאום בוואצאפ 054-5610321)

את כלל הגלויות, שהועלו לדף ייעודי שפתחה האגודה בעזרתם של נטלי שפיר, יגאל קיטיס ואור כהן, ניתן לראות אותן כאן.

גלויות של תקווה, עוז צרי

אולי יעניין אותך גם...