"התפקיד של מעצבים בעידן שבו הטכנולוגיה משנה את כל תחומי חיינו, הוא לעצב עתיד שכולל מודעות, ערכים ויצירתיות ובכך להוביל את החברה למציאות חדשה ואחראית יותר"
בתקווה לעתיד טוב יותר: שרון מס על עידן חדש של יצירה
ממש לא מזמן, חזרה שרון מס מפסטיבל Electronica Ars שהתקיים באוסטריה תחת הכותרת הכה טרנדית ומתבקשת היום – HOPE – who will turn the tide. הפסטיבל, הוא למעשה אירוע בינלאומי פורץ דרך המתמקד בנקודת המפגש שבין אמנות, טכנולוגיה וחברה. המטרה שלו, היא להציג ולחקור את ההשפעות החברתיות והיצירתיות של טכנולוגיות חדשניות, תוך הדגשת האפשרויות לשינוי חיובי. מבקרי הפסטיבל הם אמנים, חוקרים ומעצבים מכל רחבי העולם שמעוניינים לקדם עתיד חינוכי, חברתי וסביבתי טוב יותר באמצעות יצירתיות וטכנולוגיה.
שרון מס, אמנית קונספטואלית ומייסדת SUNBOW, העוסקת בפיתוח מרחבים לחשיבה יצירתית ואסטרטגית בחיבור בין אמנות, עיצוב ובינה מלאכותית, מעידה על עצמה כעל אישיות מלאת תשוקה לפרויקטים המעודדים חשיבה פורצת דרך וגישות מודעות לחדשנות. כשאני שואלת אותה מה המומחיות שלה, היא מסבירה שהיא מתמקדת בהובלת אסטרטגיית עיצוב ובשילוב של בינה מלאכותית בהקשרים יצירתיים וחינוכיים.
בימים אלה ועד 4.1.25, מציגה מס עם קולקטיב A&I את יצירת הווידאו SEED במסגרת התערוכה BEYOND. היצירה מוקרנת על ארבעת קירות האולם וכוללת 7 יצירות המשלבות AI, גרפיקה, צבע ומוזיקה.
מה היה נושא תערוכת Electronica Ars השנה ובאיזה אופן הוא הוצג?
"השנה זה היה 'תקווה – על מה שבין גאות ושפל' שעסק בכוח האקטיבי של התקווה לשינוי חיובי. התערוכה הציגה מיזמים חדשניים מכל העולם שהתמקדו בפתרונות סביבתיים, חינוכיים וחברתיים, באמצעות טכנולוגיות מתקדמות. הפרויקטים שהוצגו בה, המחישו כיצד אנשים וקהילות יוזמים שינוי באמצעות כלים כמו בינה מלאכותית, מציאות מדומה ורבודה ושיתופי פעולה גלובליים".
אילו מהפרויקטים שהוצגו בפסטיבל הוו לדעתך מקור השראה לעולם?
"הפרויקט Mirrors and Smoke של Beatie Wolfe למשל, שילב בין אמנות, מדע וטכנולוגיה כדי להמחיש את ההשפעות של שינויי האקלים. היצירה השתמשה בנתונים סביבתיים ובכותרות היסטוריות כדי ליצור חוויה אינטראקטיבית המעודדת את הצופה לחשוב מחדש על אחריותו האישית והקולקטיבית כלפי הסביבה.
"הפרויקט של Diane Cescutti שנקרא Nosukaay שילב בין טקסטיל וטכנולוגיה ויצר אינטראקציה בין המשתמש לבין המערכת. הפרויקט הציג גישה חדשה לשילוב בין מלאכת יד מסורתית לטכנולוגיה עכשווית, והדגיש את הפוטנציאל של טכנולוגיות לבישות.
פרויקט נוסף, בשם MID#3 של Ryu Furusawa הציג חוויה ויזואלית ששילבה בין זמן ומרחב, באמצעות וידאו תלת ממדי שתיעד את תנועת הגלים. היצירה הזמינה את הצופה לחוות את הים מנקודת מבט חדשה שהדגישה את הקשר בין האדם לטבע".
איזה תהליך עברו אורחי הפסטיבל ואיזו תגובה חברתית את מזהה בעקבותיו?
"הם בעיקר סופגים המון השראה ומקבלים כלים לחשיבה מחדש על הקשר בין טכנולוגיה לערכים אנושיים. התערוכה מובילה לחוויה של התבוננות עמוקה על הכוח שלנו לשנות, ומציגה את הפוטנציאל העצום שטמון בשיתוף פעולה בין תחומי ידע שונים ובחיבור בין כלים טכנולוגיים לערכים הומניים.
"הפסטיבל ללא ספק עורר מודעות עמוקה לצורך בהנעה לפעולה קהילתית משותפת למען פתרון בעיות עולמיות כמו משבר האקלים ופערים חברתיים. חלק מהפרויקטים שהוצגו בו, מתמקדים בהקמת קהילות של מפתחים, יזמים ומדענים מרחבי העולם המתמודדים עם האתגרים הללו בשיתוף פעולה".
איך את רואה את תפקידם של מעצבים ויוצרים בהווה ובעתיד בהקשר לנושא הפסטיבל?
"מעצבים ויוצרים הם בעלי תפקיד חיוני ככוח שמניע שינוי במציאות המודרנית, במיוחד בעידן בו הטכנולוגיה משנה את כל תחומי חיינו. יש להם יכולת ואחריות לעצב את העתיד באופן שכולל מודעות, ערכים ויצירתיות ובכך להוביל את החברה למציאות חדשה ואחראית יותר".
ומה את מצפה שיקרה בארץ ובעולם בהקשר הזה?
"הצפייה שלי היא שארגונים, מערכות חינוך וקהילות, יתחילו לאמץ גישה של 'תקווה אקטיבית' – כלומר, ייקחו את המושג 'תקווה' למקומות של פעולה פרקטית. ההבנה שיש ביכולתנו לשנות את המציאות שלנו, תוך שילוב טכנולוגיה בצורה מודעת ואחראית, יכולה להוביל ליצירת סביבת חיים וחינוך שמצמיחה דור חדש של יזמים ויוצרים מודעים ופורצי דרך".
במסגרת עבודתה, פיתחה מס את תוכנית החינוך Retinker בכדי להנגיש לילדים את מה שבעיניה הן המיומנויות החשובות ביותר של המאה ה 21: בניית זהות אישית, חשיבה יצירתית וחשיבה המצאתית, שיתוף פעולה, מיומנויות שימושיות לטכנולוגיה מידע ותקשורת, חשיבה רפלקטיבית ותודעה גלובלית. "את הידע שלי רכשתי בשנים של עבודה עם יזמים ויוצרים, כמו גם פיתוח והנחייה של תוכניות חינוך שנועדו להנגיש כלים יצירתיים בצורה פרקטית ומשמעותית" אומרת שרון מס. "כדי להעמיק את תחום העיסוק שלי, אני מרבה לחקור, לבקר בתערוכות ובעיקר ללמוד טכנולוגיות וכלים חדשניים המאפשרים לי להתמקצע במציאות שמשתנה במהירות וכל הזמן".
מס נסעה לפסטיבל כחלק מהמחקר שלה במיזם Retinker במטרה ללמוד מה קורה בעולם ולבחון את הדרכים בהן ניתן לחבר בין טכנולוגיה לחינוך בצורה יצירתית ומשמעותית. "התערוכה היוותה השראה אדירה עבורי ואני מקווה שבעתיד הקרוב אוכל להציג בה את המיזם שלנו ובכך לקבל במה בינלאומית שתחשוף את השילוב החדשני של חינוך ויצירתיות שנביא מישראל".
איך את רואה את החינוך והעיצוב היום לעומת מה שהיה קודם לכן?
"ראשית, היום יש לנו כלים טכנולוגיים שלא היו קיימים בעבר המאפשרים למידה חווייתית, דינמית ושיתופית. בניגוד לעבר, בו החינוך היה מבוסס בעיקר על רכישת ידע, כיום הדגש הוא על פיתוח יכולות, חשיבה ביקורתית ופתרון בעיות באמצעות כלים כמו מציאות רבודה ובינה מלאכותית. היום, אני רואה איך אנחנו נמצאים במעבר ממודל מיושן למודל שבו עיצוב וטכנולוגיה מהווים חלק מהותי ויומיומי בחינוך".