100 המשפיעות בעולם ע"פ מגזין טיים: המפורסמות ואלה שחשוב שתכירו

הרשימה השנתית פורסמה עם החברות המשפיעות ביותר בשנה החולפת, אלה שעושות חיל אפשר לומר, בתחומים שונים, במקומות שונים בעולם. אספנו לכם את המעניינות ביותר

מגזין טיים מפרסם השבוע כהרגלו את הרשימה השנתית של החברות המשפיעות בעולם, כשלצד חברות הענק, המפורסמות, המוכרות בכל בית, ישנה רשימה לא קטנה של חברות שאולי זו הפעם הראשונה שתשמעו עליהן וטוב שכך. זאת אומרת, לא טוב שלא שמעתם עליהן, כן טוב שעכשיו קראתם עליהן ותוכלו להמשיך לעקוב.

 

הרשימה מחולקת ל-5 קטגוריות משנה כשבכל אחת מהן יש 20 חברות שזכו לקחת בה חלק. הקטגוריות הן: Pioneers חלוצות בתחומן, Leaders מנהיגות, Innovators חדשניות, Titans חברות ענק, Disruptors משני (משבשי) מציאות. החברות מגיעות מתחומים רבים אך לחלוטין ניתן לראות בשורותיהן את המגמות שמובילות את העולם בעידן הזה ובשנה הזו ספציפית.

מגזין טיים, 10 חברות משפיעות, חברות מובילות, טרנדים
מתוך time.com

הערכים שהובילו את הבחירות

טיפול ועזרה למאבק בנגיף הקורונה, שאיפה לעולם מקיים בכל דרך אפשרית, פיתוח טכנולוגי מכל מיני תחומים, הם הנושאים שמובילים את הרשימה הזו והסיבות כמובן ברורות. איך נבחרות החברות? במגזין טיים מסבירים: "אילו חברות מעצבות את עתידנו? זו השאלה שעומדת במרכז הרשימה הזו. אנחנו מדגישים עסקים המשפיעים בצורה יוצאת דופן ברחבי העולם, אנחנו מחפשים מועמדים במגזרים שונים, כולל שירותי בריאות, בידור, תחבורה, טכנולוגיה ועוד. לאחר מכן, מעריכים אותם על בסיס רלוונטיות, השפעה, חדשנות, מנהיגות, שאפתנות והצלחה.

 

"התוצאה היא 100 מוסדות, החל מהנדסה בסטארטאפים טכנולוגיים ודרכים חכמות יותר למחזר, דרך חברות של מטבעות קריפטוגרפיים שחולמים מחדש את עתיד הכסף, ועד תרופות וחברות פארמה היוצרות את החיסונים של מחר (ושל היום). העסקים האלה, יחד עם המנהיגים המנהלים אותם, עוזרים להתוות את הדרך לעתיד."

ריס וויתרספון, מגזין טיים
החברה של ריס ווית'רספון שמשנה את הנרטיב נבחרה לקטגוריית חברות חלוצות בתחומן

החברות המפורסמות שנכנסו לרשימה

ברשימה המלאה תוכלו למצוא רבות מהחברות המפורסמות במשק, כל אחת על פועלה הספציפי בשנה האחרונה. חברת זום לדוגמא נכנסה לקטגוריית החדשניות על כך שאפשרה חיבורים ווירטואליים, אדידס על התרומה שלה להפחתת פסולת, לעומת נייקי שנכנסה דווקא לקטגוריית המנהיגות, על שהופכת ל'צינור' שמעביר דרכו מטרות של שינוי חברתי.

 

גם חברות מוכרות מתחום העיצוב נכנסו לרשימה, ביניהן איקאה על החשיבה שלה על ריהוט שניתן למחזר ולעשות בו שימוש חוזר, חברת לגו על טיפוח יצירתיות בקרב הדור הצעיר, וגם חברות רכב כמו וולקסווגן על המירוץ שלה להוביל את שוק הרכבים החשמליים, וטסלה על הדרך בה היא 'מחשמלת' את תעשיית הרכב.

 

גם את נטפליקס, ספוטיפיי, טיקטוק, ליים, Airbnb, אפל, פייסבוק ואפליקציית ההיכרויות באמבל תוכלו למצוא שם ואפילו את ליגת הכדורגל האנגלית על כך שהיא משדרת ניצחונות במאה ותשעים מדינות בעולם. לצד כל אלה, חשוב היה לנו להדגיש דווקא מספר חברות שאולי עוד לא שמעתם עליהן אבל זה רגע מצוין לחשוף את פועלן כי מסתבר שהוא חשוב לא פחות מהרכב שבו ניסע או התוכנית שנראה בטלוויזיה.

חברות חדשניות, חברות מובילות במשק, רשימת החברות המובילות
קטגוריית החברות החדשניות, מתוך אתר מגזין טיים

חלוצות בתחומן

Savage X Fenty – Embracing every body

Savage X Fenty, שנוסדה בשנת 2018 על ידי כוכבת הפופ ריהאנה, מיד לאחר ההצלחה של קו האיפור Fenty Beauty שלה, היא סוג חדש של חברת הלבשה תחתונה. כזו שבמרכזה חיוביות כלפי הגוף (body positivity). הקטלוג של החברה נע בין מידות XS ל- 3XL וכולל הכל. החל מחזיות רגילות ליומיום וכאלה עם תחרה לאירועים מיוחדים ועד חליפת שלמות בהדפסי נמר שישמשו את הלקוחות בסיטואציות אינטימיות. האתוס של המותג האינטרנטי מהדהד: מכירותיו צמחו ביותר מ 200% בשנת 2020 למרות המגיפה, ותצוגת האופנה השנייה שלו – שהופיעה לראשונה באמזון פריים באוקטובר – זכתה לשבחים על הצגת דוגמניות מכל המידות והצבעים, לצד אמנים כמו Rosalía, Lizzo, Bad Bunny ו- Travis Scott. סבב השקעות של 115 מיליון דולר, שהוכרז בפברואר, יניע את התרחבותה של Savage X Fenty לעולם הקמעונאות הפיזית. כתוצאה מכך, למרות שתזמון ההתרחבות נותר בערפל, מותג ההלבשה התחתונה שווה כעת מיליארד דולר.

 

Roblox – Building a metaverse

כאשר מבוגרים פנו לזום בשביל האפי האוור, ילדים מילאו את החלל שנוצר ב Roblox. בשנת 2020, המשחק החינמי של תאגיד Roblox – המאפשר למשתמשים לבנות עולמות מקוונים ותלת ממדיים דיגיטליים – הגדיל את המשתמשים היומיים שלו ב 85% ליותר מ 32.6 מיליון. שחקנים יכולים לעשות הכל, החל ממשלוחי פיצה, חקר על רומא העתיקה ועד שימוש בכסף אמיתי לדמות הווירטואלית שלהם, כדי להלבישה. "עתידנים וסופרי מדע בדיוני מדמיינים את המטאברס כבר עשרות שנים", אומר המנכ"ל דייוויד בזוקי, ומתייחס למושג מרחב וירטואלי מתמשך ומשותף. Roblox הופכים את זה למציאות.

ריהאנה, Savage X Fenty
time.com

Rad Power Bikes – Cycling forward

שוק האופניים בארה"ב פרץ כאשר האמריקאים חיפשו תחבורה 'מאווררת' היטב בשנה שעברה. חברתRad Power Bikes מסיאטל היא מותג האופניים החשמליים הגדול ביותר בצפון אמריקה, והוא מכר 297% יותר אופניים באפריל 2020 מאשר באפריל 2019. Rad Power Bikes, שמובילים את עסקי האופניים החשמליים, מציעים מגוון של אפשרויות התאמה לצרכן. הן כוללות אופניים עם צמיגים 'שמנים' המיועדים לרכיבה בשטח ודגמים מתקפלים שנוצרו מתוך מחשבה על נוחות. על רקע הודעת המימון בסך 150 מיליון דולר בפברואר, החברה תפתח חנות פיזית רביעית ובכך תרחיב את רשת השירותים הניידים שלה עד להגעה ל 75% מהלקוחות בארה"ב. הגידול הוא לא רק במרחבים אלא גם באנשים, היא מתוכננת להכפיל את עובדיה עוד השנה.

 

Strava – Helping cities serve athletes

יותר מ 73 מיליון אנשים משתמשים באפליקציית מעקב הכושר של STRAVA כדי לרשום נתונים סטטיסטיים תוך השתתפות במגוון רחב של ענפי ספורט, כולל ריצה ורכיבה על אופניים. כעת, נתונים אנונימיים מהאפליקציה, המסופקים בחינם החל משנת 2020, מסייעים לערים בפיתוח תשתיות לתמיכה בפעילויות אלה. לדוגמא, גורמים רשמיים בפורטלנד, אורגון (ארה"ב) תכננו לאחרונה שבילי רכיבה חדשים על Tilikum Crossing, הגשר הארוך ביותר ללא מכוניות בארה"ב, לאחר שאישרו בנתוני STRAVA כי הרוכבים עד אותו רגע נמנעו מהגשר, למרות שהוא ציר מרכזי. ככל שקהל המשתמשים של האפליקציה גדל – בשנת 2020 הוסיפה STRAVA כשני מיליון איש בחודש – כך גדל גם שפע המידע העומד לרשות מתכנני הערים והתחבורה.

STRAVA
time.com

Rothy's – Bringing footwear full circle

כ -90% מהנעליים מסיימות את חייהן בהטמנה, אך אם זה תלוי ב Rothy's, העיצובים שלה לא יהיו ביניהם. המותג, שכבר ידוע בכך שהפך כמעט מאה מיליון בקבוקי מים לנעליים צבעוניות ואופנתיות, וכולל בין תומכיו את מייגן מרקל וקייטי הולמס, לוקח את המחויבויות הסביבתיות שלו צעד אחד קדימה. בימים אלה הודיעה החברה, בראשות המנכ"ל סטפן הות'ורנטווייט, על תוכנית להכפיל את השימוש בחומרים ממוחזרים על ידי ניסוי תוכנית מיחזור ראשונה משלה שתתמקד במלאי העצמי, במטרה להגדיל ולהשיג ייצור מעגלי מלא עד 2023.

נעליים מקיימות, נעליים למיחזור, מיחזור נעליים
time.com

מנהיגות

Mattel – Toying with a media empire

השעמום ה'פנדמי' עשה רק טוב ל Mattel, החברה העומדת מאחורי כמה ממותגי הצעצועים האייקוניים ביותר בעולם, כולל ברבי. מכירותיה המקוונות עלו ב 50% ב 2020, בעיקר בגלל שבובות, משחקים ופאזלים עפו מהמדפים הווירטואליים. למרות זאת, המנכ"ל ינון קרייז (ישראלי) כבר לא רואה ב Mattel חברה לייצור צעצועים. במקום זאת, הוא אומר, הם מתכננים פרויקטים חדשים שמתרכזים בקניין רוחני. יש להם עשרות פרויקטים של קולנוע וטלוויזיה בפיתוח והפקה בשותפות עם חברות בידור גדולות ושחקנים גדולים. (תחשבו על סרט ברבי, שנכתב יחד עם גרטה גרוויג ונח באומבך, בכיכובם של מרגו רובי, ומשלב תוכניות המשחק של UNO ו- Whac-A-Mole.) "זו ההזדמנות עבורנו להתרחב מעבר למסדרון הצעצועים בחנויות", אומר קרייז ל- TIME.

time.com

חדשניות

Zillow – Opening houses

המגיפה גרמה לתאווה לנדל"ן, ואלה היו חדשות נהדרות עבור Zillow, שוק הנדל"ן הדיגיטלי הגדול ביותר באמריקה. הם רשמו 9.6 מיליארד ביקורים באתר ובאפליקציה שלהם בשנת 2020. ההכנסות שלהם זינקו, ובמרץ הודיעה החברה, בראשות המנכ"ל ריץ' ברטון, כי היא מתכננת להגדיל את כוח העבודה שלה ב-40%. למרות ש Zillow מתמודדת עם קשיי גידול מסוימים, ביניהם תביעה מהתקופה האחרונה הטוענת כי הפלטפורמה שלה מדכאת באופן בלתי חוקי מתווכים עצמאיים – טענה שהחברה מכחישה, היא ממשיכה להתרחב, כולל כניסה לתחום התיווך.

 

Farfetch – Digitizing fashion

בשנת 2020 Farfetch, שחקנית מובילה בתחום היוקרה הדיגיטלית, ראתה איך הכנסותיה מגיעות לסכום של 1.7 מיליארד דולר, עלייה של 64% לעומת שנת 2019. היא נוסדה בשנת 2008 על ידי היזם José Neves כשוק דיגיטלי לבוטיקים ומאז עשתה בהדרגה דיגיטציה לעולם האופנה ופעלה כמפיצה עבור מותגים, תוך שהיא מציעה אופציות למסחר אלקטרוני מבוסס 'תוויות לבנות' (חברת האופנה מייצרת ביגוד ללא מיתוג, חברת ההפצה דואגת לשאר). הגישה המבוססת-טכנולוגיה הראשונית שלה, החלה לצאת לעולם האמיתי, כשבאפריל נפתחה חנות דגל לונדונית עבור הבוטיק Browns שבבעלות Farfetch, שם לקוחות יכולים להשתמש בכלי מציאות-רבודה כדי למדוד בגדים. צריך אישור נוסף לאסטרטגיה שלה? השקעה של 1.1 מיליארד דולר מאליבאבא וריצ'מונט כדי לדחוף את הכניסה לשוק היוקרה של סין.

time.com

BYD Co. Ltd. – Scaling electric transport

שוק הרכב בסין הוא הגדול היותר בעולם והמירוץ לשליטה בשוק הרכבים החשמליים רק מתגבר. טסלה אמנם מובילה בשוק בעולם, אך BYD הסינית – בגיבויו של וורן באפט – מתחזקת. אף שמכירות החברה למכוניות נוסעים חשמליות צנחו ב 11% בשנת 2020, הביקוש לסדאן היוקרה החשמלית שלה, שהושק ביולי, עולה כל הזמן. BYD מייצרת גם אוטובוסים חשמליים בארה"ב ובאירופה ונכנסה לפרויקט משותף כדי לסייע בבניית קו אוטובוס חשמלי ראשון ביפן. בין עסקיה האחרים: מערכות רכבת, סוללות – לצרכנים, כמו גם אחסון אנרגיה מתחדשת, ורכיבי אלקטרוניקה למוצרי כף יד. מניותיה הרשומות בהונג קונג עלו ביותר מ-300% במהלך 12 החודשים האחרונים.

time.com

מאחורי כל חברה, מוכרת או פחות, עומד כמובן סיפור שלם. אנשים חושבים, איכותיים, שרואים לנגד עיניהם עולם טוב יותר ועתיד חדשני יותר. המגמות שהחלו להתהוות לפני שנים ומגיעות לשיאים חדשים בעקבות השנה המיוחדת שחווה העולם, משתקפות גם כאן, בצורה ברורה. איך אתם עזרתם לעצור את המגפה? מה אתם עושים כדי להתחשב בכדור הארץ ובסביבה? איך אתם תורמים לחברה שלנו? יש לכם זמן לחשוב על התשובות עד הרשימה הבאה.

אולי יעניין אותך גם...