הכירו את ה'חזית ה- 5', העמותה שרוצה להרים את ענף האדריכלות הישראלית ולהראות לכם שאפשר למצוא פתרון למשבר הדיור
"זה הגיוני שלהוציא היתר בנייה לבניין לוקח יותר זמן מלבנות אותו?"
המראה של שבעה אדריכלים מוערכים, בעלי שם וותק רב, שמעלים בזעם סוגיות שרלוונטיות לכל אזרח במדינה, מעורר אמביוולנטיות. על פניו, כל אחד מהם יכול היה להמשיך לעשות לביתו, לנוח על עלי הדפנה ולהמשיך ולקטוף פרויקטים נחשקים, אבל ממבט ממעלה, כמו שם העמותה אותה הקימו, הם רואים את התפרקות הענף אותו הלכו ללמוד לפני שני עשורים ועדיין מדברים עליו בתשוקה עזה.
הסבירו לאדם מהישוב, מה הבעיה?
אושרי יניב, שותף במשרד התכנון 'יעקבס-יניב אדריכלים': "בישראל לוקח יותר זמן להוציא היתר בנייה לבניין מאשר לבנות אותו. במקום להתעסק בתכנון, אחוז ניכר מהעבודה שלנו הולכת על בירוקרטיה ושטויות. במבחן התוצאה ישראל מתמודדת עם אתגר קשה שלא הרבה מדינות מתמודדות איתו; איכות בנייה שצריכה להתבצע נוכח גדילת האוכלוסייה ובתוך זה יש קושי להוציא היתרים. הציבור מבין את המשמעות הכלכלית של הבעיה, כי מי משלם על כל השנים בהם מחכים להיתרים? אבל את מאחורי הקלעים הציבור לא מכיר. אנחנו מתמודדים כל יום עם מערכת לא הגיונית ולא סבירה שרואה בנו אויב, ומה שהכי מדהים שבמדינות אחרות קל מאוד לתקן את זה, אנחנו לא צריך להמציא את הגלגל".
המייסדים טוענים שהמערכת הישראלית מסירה אחריות מהנושא ומגלגלת את הכדור לכל מגרש לא שלה. שלומית רובין, שותפה במשרד 'נבות רובין ארכיטקטורה' מנסה להסביר את ההיגיון: "רצו לעשות דבר טוב, להעלות את סטנדרט הבנייה בעקבות מקרים כמו אסון ורסאי ולא מעט ועדות צמחו מתוך זה, אבל בפועל יש למעלה משלושים גופים כמו מכבי אש, משטרה, מפקח יערות, רשות המים ועוד, שצריכים להמציא לך אישור. הבעיה היא שהם לא מדברים ביניהם והם גם לא מדברים איתנו. לדוגמה, כשאני מעלה תכנון למערכת של עירייה מקומית, היא מחויבת להגיב לי תוך חמישה ימים. בפועל המענה שאני מקבלת הוא משפט לא הגיוני קצר וסתמי, ותהליך התכנון שממילא ארוך נמשך ונגרר".
אנדרמן מוסיף "זה שירות שאנחנו צריכים לקבל מהמדינה כמו בריאות או ביטחון. במה שונה היתר בנייה משומה לתשלום מס? המדינה דורשת לעמוד בפרמטרים מסוימים, היא צריכה לתכלל אותם".