אחרי הרייכסטאנג בברלין, איי מפרץ ביסקיין במיאמי וגשר פונט נוף בפריז, הגיע תורו של האתר הוותיק וסמל הרפובליקה הצרפתית- שער הניצחון
יצירתו האחרונה של קריסטו בעיר האורות נחשפת
האמן קריסטו יבשב נפטר בחודש מאי אשתקד מנסיבות טבעיות בביתו בארה"ב, כשהוא בן שמונים וארבע. קריסטו מפורסם בעיקר בגלל פסליו הסביבתיים, שיצר יחד עם אשתו ז'אן קלוד עד לפטירתה ב-2009. מרבית פסליו עסקו בליפוף ועיטוף אובייקטים ומבנים. הוא החל מחפצים קטנים ואט-אט עלה בקנה מידה דרך מבנים אייקונים ועד לאיים שלמים. רוב יצירותיו הן חד פעמיות וניתנות לפירוק עם סיום הצגתן. הרעיון מאחורי האמנות שלו הוא להציע הסתכלות חדשה על המבנים והמונומנטים שאנו מכירים ועל הסביבה שמקיפה אותנו. בין העבודות המוכרות של הצמד, עטיפת גשר פונט נוף המפורסם בפריז, כיסוי אחד עשר איים במפרץ ביסקיין במיאמי ועיטוף בניין הרייכסטאנג בברלין.
במותו, היה קריסטו בעיצומו של פרויקט גדול נוסף בפריז והפעם, מדובר היה באחד הסמלים האייקונים של העיר ושל צרפת כולה- שער הניצחון. אחרי שחשפנו את התכניות לפני כחודש, עכשיו סוף סוף אפשר לראות את התוצאה הסופית. הפרויקט היה אמור להתממש בשנה שעברה ונדחה עקב מגפת הקורונה, קריסטו וז'אן קלוד תמיד הבהירו כי יצירות האמנות שלהם צריכות להימשך גם לאחר מותם וכך, הפרויקט התממש על ידי אנשי הצוות שלהם ובשותפות ותמיכתם של המוסד הממשלתי שמנהל את שער הניצחון Centre des Monuments Nationaux, מרכז פומפידו ועיריית פריז.
מדובר ביצירת אמנות זמנית שהושלמה היום ותוצג במשך שש עשרה הימים הקרובים. האתר הידוע נעטף בלא פחות מעשרים וחמישה אלף מטרים רבועים של בד פוליפרופילן בצבע כחול-כסוף ועוד שלושת אלפים מטרים חבל אדום.
במהלך תכנון הפרויקטים הם תיעדו, צילמו ויצרו רישומים, קולאז'ים שונים ומודלים בקנה מידה כחלק מתהליך העבודה. אלה תוצרים שנמשכים לפעמים שנים רבות וחושפים פרטים, מחקר, התפתחות קונספט והיבטים טכניים שונים. לשלב זה נהגו השניים לקרוא שלב ה'תוכנה'. במקרה של עיטוף שער הניצחון, ההכנסות של מכירת אותם תוצרים של תהליך העבודה הן אלה שמימנו את הפרויקט. לאחר מכן, מגיע שלב ה'חומרה', כשהרעיונות יוצאים מדמיונם ושרטוטיהם אל העולם הפיזי והקסם קורה לעייני אחרים.
אהבתו של קריסטו למונומנט המדובר החלה כבר בשנת 1961. הזוג קריסטו וז'אן קלוד נפגשו בפריז, בבואם לעיר שכרו חדר קטן ליד שער הניצחון והחלו ליצור יחד יצירות אמנות במרחבים הציבוריים. שנה אחרי זה צילם קריסטו סדרת צילומים שלו וב-1988 הכין קולאז' ורק עכשיו, שישיים שנים מאוחר יותר, הפרויקט סוף סוף קיבל חיים ויצא לפועל.
בעבר היו טענות נגד הזוג לחוסר התחשבות בסביבה וגישה בזבזנית, אך האמת היא שתהליך העיצוב והתכנון נעשה בהרבה כבוד ובאופן מאוד מוקפד. הסביבות שבהן מתערבים תמיד חוזרות למצבן הקודם, העיטורים על שער הניצחון הוגנו לקראת ההתקנות והבד בו נעטף ניתן למחזור ושימוש מחדש. בנוסף, בשער ישנו קבר חייל אלמוני לצד להבת זיכרון שמודלקת מדי יום לזכר אלו שאבדו את חייהם במאבק על הרפובליקה. גם כאן הייתה מחשבה ודאגו כי זו תמשיך להידלק במהלך ההתקנה, התצוגה והפירוק של הפרויקט, תוך שמירה על ערכי הרפובליקה הצרפתית.
העבודה נותנת כבוד לאחד המונומנטים הסמליים ביותר של עיר האורות עם יצירה מודרנית בקונטרסט מופלא לאתר הוותיק. באמצעות הפרויקטים הללו, קריסטו וז'אן קלוד שינו את האופן שאנו רואים וחווים אמנות ואומנות סביבתית-ציבורית בפרט.
אז למי מכם שיצליח להגיע ליעד, היצירה תעמוד עד ה-3.10. בנוסף, על שפת נהר הסיין, מוצגת בימים אלו תערוכת צילום עם עבודותיהם המופלאות של הזוג המוכשר.
יש לכם רעיון? מחשבה? סיפור שתרצו לספר לנו? ~> כתבו לנו